Заява Громадянської мережі ОПОРА щодо попередніх результатів спостереження на виборах президента України 31 березня 2019 року

1 April, 14:10

Чергові вибори Президента України 31 березня 2019 року відбулись у конкурентних умовах та із дотриманням базових стандартів справжніх виборів, а випадки порушення національного законодавства не стали критичною перешкодою для реалізації громадянами свого права обирати і бути обраними.

Тенденції організації дня голосування та підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях в Одеській області не виходять за межі загальнонаціональних тенденцій. Про це повідомили представники ОПОРИ під час прес-конференції в Одесі 1 квітня.  

Протягом усього виборчого процесу спостерігачі ОПОРИ виявляли факти недотримання виборчого законодавства, які необхідно ще ефективно і політично неупереджено розслідувати. У низці випадків  ці порушення мали загрозливий характер, а тому  забезпечення принципу невідворотності покарання за виборчі злочини є першочерговим завданням держави.  Але, як засвідчують попередні висновки спостереження ОПОРИ, виборчий процес та його результати відображають реальний розподіл електоральних позицій громадян України. 

У день голосування та під час підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях порушення законодавства не мали масового характеру, які би були здатні суттєво вплинути на кінцеві результати волевиявлення громадян. У той же час ОПОРА закликає суб’єктів виборчого процесу сприяти розслідуванням правоохоронних органів та завершити усі розпочаті правові процедури доведення або спростування фактів порушення законодавства. Це важливо для попередження зловживань у майбутньому. 

Загальна оцінка виборчого процесу до дня голосування

Чергові вибори Президента України 31 березня 2019 року відбулися у  переважно конкурентних умовах.  Кандидати на пост Президента України презентували максимально можливий спектр політичних напрямків, представлених у суспільстві. Незважаючи на поляризацію українських медіа та політизацію окремих органів державної влади та органів місцевого самоврядування, окремі кандидати на пост Президенти України не мали монополії на інформування виборців та взаємодію з виборцями. Умови для проведення передвиборної агітації не завжди відповідали загальновизнаним стандартам демократичних виборів внаслідок зловживання адміністративними ресурсами, силових інцидентів та надмірної ролі грошей у виборчому процесі. Але, як засвідчувало довготермінове спостереження ОПОРИ, кандидати на пост Президента України мали достатні фінансові, кадрові та медійні ресурси для реальної боротьби за найвищу посаду в країні.

Негативним фактором перебігу передвиборної кампанії стали інциденти із зловживаннями адміністративними ресурсами на виборах, включаючи низькі стандарти реалізації соціальних та бюджетних програм під час електоральної боротьби.   
Уряду України, центральним та місцевим органам влади необхідно терміново прикласти додаткових зусиль для унеможливлення використання соціальних виплат та бюджетних програм у де-факто інтересах окремих кандидатів на пост Президента України.  Органам центральної та місцевої влади варто утримуватись від ініціювання нових соціальних програм під час виборів та максимально попереджувати використання існуючих у передвиборній агітації на користь кандидатів на пост Президента України. 
Натомість потенційні учасники повторного голосування на виборах Президента України зобов’язані чітко розмежовувати свою посадову або професійну діяльність із агітаційними активностями.

Ці стандарти законної та відповідної принципам демократичних виборів поведінки кандидатів на пост Президента України дозволять уникнути зловживань адміністративними ресурсами і забезпечити цілісність вимог щодо фінансування кампаній лише за рахунок виборчих фондів.  Особливо актуальною дана вимога є для потенційних учасників повторного голосування, які на момент його проведення займатимуть посади в органах державної влади.

Громадянська мережа ОПОРА відзначає наявність суттєвих проблем у гарантуванні прозорості фінансування агітаційних кампаній кандидатів на пост Президента України. Виготовлення та розповсюдження агітаційних матеріалів без вихідних даних, фінансування громадських організацій у виборчих інтересах без належного контролю з боку держави, домінування учасників виборів у окремих сегментах медіа,  реалізація анонімних негативних кампаній проти конкурентів, маніпулювання квотами “технічними кандидатами” повинні спонукати державу шукати нові інструменти для повноцінного моніторингу джерел фінансування виборчих кампаній.  

Період до дня голосування засвідчив  гостроту  питання щодо забезпечення законності участі громадян у наданні безоплатних агітаційних послуг кандидатам на пост Президента України.  Чинне законодавство України та підзаконні акти не містять дієвих гарантій прозорості розбудови процесу логістики та кадрового забезпечення виборчих структуру кандидатів на пост Президента України.  Спостерігачі ОПОРИ зафіксували непоодинокі випадки, коли різниця між компенсаціями з боку кандидатів витрат громадян під час здійснення ними безоплатної агітації та матеріальним стимулюванням виборців. Це підкреслює доцільність додаткового удосконалення  законодавства із метою одночасного врахування реальних потреб кандидатів для організації ефективних агітаційних кампаній та превенції прямих або прихованих форм підкупу виборців.

ОПОРА підкреслює важливу роль Національної поліції України та МВС України у активізації зусиль правоохоронної системи з питань превенції та розслідування виборчих злочинів. Ці правоохоронні органи продемонстрували належні стандарти взаємодії із офіційними спостерігачами та іншими суб’єктами виборчого процесу. Натомість принципово важливим питанням є завершення розслідування усіх наявних фактів порушення законодавства під час виборів, незалежно від результатів виборів та переможця кампанії. 

Діяльність Центральної виборчої комісії здебільшого спрямовувалася на забезпечення належної організації виборчого процесу та врегулювання виявлених проблем в діяльності виборчих комісій нижчого рівня. При цьому відзначаємо оперативну  необхідність суттєво посилити прозорість та відкритість діяльності цієї Комісії, запровадження нових стандартів комунікації із зацікавленими сторонами та припинення окремих негативних практик щодо національних спостерігачів. Важливо і забезпечити проактивну роль ЦВК щодо інформування ЗМІ та громадськості про плани та проекти рішень вищого органу адміністрування виборів. Натомість суб’єктів виборчого процесу закликаємо утриматись від будь-яких спроб необґрунтованих інформаційних  кампаній проти Комісії, які все ж мали місце під час цієї  виборчої кампанії. 

Питання компетентності членів ОВК та ДВК під час чергових виборів Президента України залишаються актуальними. Виявлені проблеми в діяльності комісій підтверджують необхідність переходу до системи навчання потенційних членів комісій у міжвиборчий період. 

Результати паралельного підрахунку голосів 
За результатами паралельного підрахунку голосів, який у день голосування на виборах Президента України 31 березня 2019 року провела Громадянська мережа ОПОРА, у другий тур виходять Володимир Зеленський та Петро Порошенко. Їхні показники складають 30,1% та 15,7% при похибці 0,7%. 

ОПОРА направила 1304 навчених та акредитованих спостерігачів ППГ до репрезентативної довільно обраної вибірки виборчих дільниць в усіх областях, які взяли участь у президентських виборах. Базуючись на звітах від 1296 з 1304 спостерігачів, ОПОРА може заявити з 95% впевненістю – коли ЦВК оголосить остаточні результати Президентських виборів, вони можуть бути такими:

Паралельний підрахунок голосів (ППГ) є ефективним методом, який застосовують незалежні громадські спостерігачі для систематичної оцінки голосування в день виборів, включаючи підрахунок результатів на виборчих дільницях. ППГ дає можливість незалежно перевірити офіційні результати, оголошені Центральною виборчою комісією (ЦВК). ППГ здійснюється на основі звітів спеціально підготованих спостерігачів, які оцінюють якість процесу на виборчих дільницях. На відміну від екзит-полів, ППГ не включає опитування громадян щодо здійсненого ними вибору. При ППГ відбувається підрахунок фактичної кількості голосів, відданих виборчій дільниці, яка включена до моніторингу. Цей метод успішно використовується громадськими організаціями для оцінки процесу голосування в день виборів у багатьох країнах світу, Типові порушення, зафіксовані під час голосування та підрахунку голосів.

В день голосування Громадянська мережа ОПОРА на основні достовірних статистичних даних, зібраних спостерігачами на репрезентативній для всієї України кількості виборчих дільниць, проводила комплексну оцінку якості дотримання виборчими комісіями законних процедур. Метою оцінки було визначення ключових проблем та типових порушень виборчого законодавства на етапі проведення підготовчого засідання дільничних виборчих комісій і відкриття дільниць, під час здійснення голосування, при підрахунку голосів на ДВК і транспортування документації до окружних виборчих комісій. Усі зафіксовані спостерігачами ОПОРИ порушення й проблемні інциденти статистично узагальнювалися протягом дня голосування й класифікувалися з метою оцінки характеру зловживань й рівня незаконного впливу на хід виборчого процесу.

Найбільш частими порушеннями, зафіксованими спостерігачами ОПОРИ в день голосування, були спроби видачі членами виборчих комісій бюлетеня без пред’явлення виборцями належних документів (паспорта або тимчасового посвідчення громадянина України, військового квитка – для військовослужбовців строкової служби). Такі зловживання з боку суб’єктів виборчого процесу мали місце на 14,5% виборчих дільниць, однак не було ознак їх застосування у системний чи завчасно спланований спосіб. Завдяки оперативному реагуванню спостерігачів ОПОРИ на подібні ситуації, в більшості випадків вдалося запобігти фактичним порушенням законодавства.

Розголошення виборцями таємниці голосування шляхом демонстрування результатів волевиявлення було іншим найбільш часто фіксованим порушенням в день виборів. Такі випадки виявлені спостерігачами на 10,4% виборчих дільниць. На 4,8% виборчих дільниць зафіксовано інциденти, пов’язані з фотографуванням виборцями бюлетеня в кабінці для голосування чи поза її межами.
Інших суттєвих за масштабом та потенційними наслідками застосування виборчих порушень в день голосування виявлено не було. Зокрема спостерігачі ОПОРИ не виявили жодних епізодів чи фактів незаконного вкидання виборчих бюлетенів до виборчих скриньок на 99,4% виборчих дільниць. Також на 99% виборчих дільниць не було виявлено ситуацій, коли значній кількості виборців (20 і більше осіб) створювались перешкоди чи обмеження у праві проголосувати на виборчій дільниці. 

На етапі проведення підготовчих засідань робота виборчих комісій була в цілому організована належним чином. Однак трохи більше 5% дільничних виборчих комісій всупереч наявності прямої норми Закону не забезпечили ведення протоколу підготовчого засідання. 99,8% комісій проводили ранкові засідання в повноважному статусі. Проблем з відвідуваністю і присутністю членів виборчих комісій на засіданні не зафіксовано. Майже 83% дільничних виборчих комісій вчасно розпочали процедуру голосування виборців – у проміжку між 8:00 та 8:30. З суттєвим запізненням, за інформацією ОПОРИ, відкрилися лише 0,23% виборчих дільниць. Натомість 17% ДВК відкрилися для голосування дещо раніше відведеного законом часу – 8:00.  

Спостерігачі Громадянської мережі ОПОРА та інші суб’єкти  виборчого процесу мали можливість безперешкодно вести спостереження за ходом усіх виборчих процедур на етапі проведення ранкового засідання та початку голосування. Менше 1% спостерігачів повідомили про наявність окремих організаційних проблем чи спричинених членами виборчих комісій перешкод, які унеможливили їх присутність на дільницях та здійснення спостереження.

За оцінками спостерігачів ОПОРИ, 97,7% дільничних виборчих комісій дотрималися законної процедури підрахунку голосів. На 99,3% ДВК не було виявлено жодних проблем, пов’язаних з повноважністю (наявністю кворуму) виборчих комісій на етапі підрахунку голосів виборців. Випадки присутності сторонніх осіб при підрахунку голосів виборців були виявлені на 0,9% ДВК. Спостерігачі не виявили жодних проблем, пов’язаних з перешкоджанням з боку суб’єктів виборчого процесу проведенню підрахунку голосів на 99,3% виборчих дільниць.

В цілому робота абсолютної більшості дільничних виборчих комісій в день голосування проходила з дотриманням положень українського законодавства і за відсутності явних ознак системних зловживань.

Активність виборців у день голосування

 У ході спостереження за перебігом дня голосування Громадянська мережа ОПОРА проводила паралельний підрахунок явки виборців. Дані фіксувалися станом на 12:00, 16:00 і 20:00 та збиралися спостерігачами з репрезентативної для всієї України кількості виборчих дільниць.

У цілому по Україні явка на місцевих виборах станом на 20 годину 31 березня склала 63,2% (похибка ± 0,8%). Зазначимо, що під час голосування на позачергових Президентських виборах 2014 року активність виборців за даними паралельного підрахунку ОПОРИ була дещо нижчою і становила 60% (за офіційними даними ЦВК – 59,48%).

Особливості дня голосування та підрахунку голосів виборців в Одеській області

Тенденції організації дня голосування та підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях в Одеській області не виходять за межі загальнонаціональних тенденцій. Спостерігачі ОПОРИ фіксували окремі процедурні порушення в роботі дільничних виборчих комісій при організації голосування та підрахунку голосів, а також нечисельні порушення під час голосування (наприклад, розголошення виборцями результатів волевиявлення), які за своїм масштабом не мають впливу на результати волевиявлення громадян. Спостерігачі ОПОРИ в Одеській області за поодинокими випадками мали можливість безперешкодно спостерігати за організацією голосування та процесом підрахунку голосів виборців. 

                                              Підготовчі засідання та роботи виборчих дільниць
Підготовчі засідання ДВК

Згідно з інформацією, яку спостерігачі ОПОРИ отримували від окружних виборчих комісій, а також з виборчих дільниць, де спостереження здійснюють спостерігачі ОПОРИ, відомо про один випадок проведення підготовчого засідання ДВК раніше встановленого законом строку. 

Спостерігачам стало відомо про порушення порядку проведення підготовчого засідання ДВК 510256, що знаходиться в селі Мирне Біляївського району. ДВК розпочала проведення засідання о 7:08, хоча згідно з ч. 4 ст. 75 Закону України «Про вибори Президента України», мала розпочати підготовче засідання не раніше ніж о 7:15 

Відкриття виборчих дільниць

Виборчі дільниці розпочинають роботу о 8:00, проте спостерігачі ОПОРИ повідомляють, що вчасно не відкрились виборчі дільниці:  
Виборчий округ 135, м. Одеса

Дільниця №511246, підготовче засідання розпочалося пізніше 715, відповідно голосування розпочалося о 8:20; 
дільниця №511292, підготовче засідання розпочалося пізніше, голосування розпочалося о 8:20;
дільниця №511332, підготовче засідання тривало довше, члени комісії зробили помилку у заповненні контрольних листів та виправляли її, голосування розпочалося о 8:15.

Виборчі дільниці №№ 511246, 511292 та 511332 відкрились з запізненням на 15-20 хвилин. Дільниці відкрились із запізненням, оскільки ДВК не встигли завершити підготовче засідання до 8:00. Засідання ДВК №511246 та №511292 завершились із запізненням через те, що комісії не могли належним чином організувати розміщення всіх осіб, що мають бути присутніми в приміщенні виборчої дільниці під час організації голосування через малий розмір приміщень для голосування. 

Виборчий округ 143, м. Ізмаїл 

Не відкрились вчасно дві виборчі дільниці через те, що бюлетені на виборчих дільницях містили печатку іншої комісії: №№ 511003 та 511002. Дільниця №511002 відкрилася об 11:00 – виборцям видавали бюлетені з невірною печаткою, а дільниця № 511003  отримала нові бюлетені від ОВК, і голосування на ній розпочалося після 15 години. Стосовно дільниці №511002, то, згідно з повідомленням ЦВК, Комісія надала дозвіл вказаній дільничній виборчій комісії та окружній виборчій комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 143 для забезпечення проведення голосування, підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці під час складання протоколу про підсумки голосування на виборах Президента України в межах цього округу використовувати та враховувати, як виняток, раніше виготовлену та передану окружною виборчою комісією ТВО № 143 печатку, а саме – із зазначенням номеру виборчої дільниці на печатці вказаної дільничної виборчої комісії: «Звичайна виборча дільниця № 510002» «Територіальний виборчий округ № 143».

Процедурні порушення під час підготовчих засідань ДВК 

Спостерігачі ОПОРИ повідомляли про окремі випадки процедурних порушень під час підготовчих засідань ДВК. 

Виборчий округ 139

На дільниці №510754 (с. Старостине Роздільнянського району) не вівся протокол підготовчого засідання ДВК. Ця ж ДВК на підготовчому засіданні не внесла в протокол про підрахунок голосів на виборчій дільниці кількість виборчих бюлетенів, які отримала ДВК. 

Організація голосування
Неправомірні відмови у видачі виборчих бюлетенів 

Згідно з Законом про вибори, підставою для видачі виборчого бюлетеня на звичайній виборчій дільниці є паспорт громадянина України у вигляді книжечки, або ID-карта (ч. 1 ст. 2 Закону). Згідно з Постановою ЦВК від 27.12.2018 № 268, відмова виборцю, включеному до списку виборців на виборчій дільниці, в реалізації його права голосу на виборах та відповідно у видачі виборчого бюлетеня з підстав відсутності у паспорті такого виборця у вигляді паспортної книжечки фотокартки, яка вклеюється при досягненні особою 25- та 45-річного віку, або розбіжностей у виборчій адресі виборця в списку виборців та паспорті громадянина України у вигляді паспортної книжечки, пов’язаних із перейменуванням населеного пункту, вулиці (проспекту, бульвару, площі, провулка, кварталу тощо), зміною нумерації будинку, або з підстав відсутності відомостей щодо реєстрації місця проживання в паспорті громадянина України у вигляді картки не допускається. 

Тим не менш, спостерігачі ОПОРИ повідомляють про неправомірну відмову у видачі виборцю виборчого бюлетеня: 

Виборчий округ 135 , м. Одеса

На виборчій дільниці №511096 виборцю відмовили у видачі виборчого бюлетеня. Член ДВК, який відповідає за видачу виборчих бюлетенів, вимагав у виборця, внесеного у списки виборців, на виборчій дільниці так званий «талон», який підтверджує тимчасову зміну місця голосування без зміни виборчої адреси. 

Документ, який вимагав у виборця член ДВК, - це повідомлення від відділу ведення державного реєстру виборців для виборця про тимчасову зміну місця голосування. 

Неправомірна видача виборчого бюлетеня
Згідно з законом про вибори, підставою для видачі виборчого бюлетеня на звичайній виборчій дільниці є паспорт громадянина України у вигляді книжечки, або ID-карта (ч. 1 ст. 2 закону). Згідно з ч. 1 ст. 76, при проведенні голосування на виборчій дільниці два члена виборчої комісії надають можливість виборцю проголосувати. Бюлетень видається виборцю за умови пред’явлення паспорта громадянина України, а також наявності виборця у списку виборців. 

Спостерігачі ОПОРИ повідомляють про порушення вимог закону щодо підстав для видачі виборчого бюлетеня: 

Виборчий округ №135 

На виборчій дільниці № 511292 виборця було внесено до списку виборців у день голосування. Комісія прийняла таке рішення, оскільки виборець пред’явив рішення суду щодо зобов'язання включення до списку виборця. Виборець після внесення змін до уточненого списку виборців отримав виборчий бюлетень. Аналогічним чином вчинила ДВК №511320: комісія також внесла зміни до списку виборців на підставі рішення суду та видала виборцю виборчий бюлетень. 
Згідно з ч.2 ст. 35 Закону «Про вибори Президента України», підставою для уточнення списку виборців є рішення суду. Проте, згідно з ч.3 цієї ж статті, в день голосування зміни до уточненого списку виборців не вносяться. 

Виборчий округ 142

На виборчій дільниці №510790 (с. Костянтинівка Саратського району) дільнична виборча комісія не знайшла виборця в списку виборців, проте видала бюлетень для голосування громадянину. Член ДВК, що відповідає за видачу виборчих бюлетенів, прийняв таке рішення на підставі перевірки відомостей про місце реєстрації, які значаться в паспорті громадянина, адреса реєстрації збігалася з адресами, які входять до меж виборчої дільниці. Окрім того, член комісії, який відповідає за роботу зі списками виборців, такого виборця вніс до списків виборців. 

Згідно з ч. 3 ст. 35 закону, в день голосування внесення змін до списку виборців заборонене. 

Виборчий округ 143 

На виборчій дільниці №510996 в м. Ізмаїл член ДВК видав декільком виборцям виборчі бюлетені без пред’явлення паспорта. Спостерігачі склали акт про порушення, члена дільничної комісії відсторонили від обов’язку видачі виборчих бюлетенів виборцям. 

Винос виборчого бюлетеня за межі виборчої дільниці

Згідно з ч. 5 ст. 76 Закону «Про вибори Президента України», виборець не має права передавати свій виборчий бюлетень іншим особам. Отримання виборчого бюлетеня від інших осіб, крім уповноваженого члена виборчої комісії, заохочення або змушування шляхом підкупу, погроз або іншим способом виборців до передачі бюлетеня іншим особам забороняється.  Згідно з ч. 7 ст. 76 цього ж Закону виборець опускає заповнений виборчий бюлетень у виборчу скриньку, забезпечуючи при цьому таємницю голосування. 

Спостерігачі ОПОРИ повідомляють про випадки спроб винести виборчий бюлетень за межі виборчої дільниці

Виборчий округ №136, м. Одеса

На виборчій дільниці №511356 у період з 9:00 по 10:30 зафіксовано дві спроби винести бюлетені. В обох випадках члени дільничної виборчої комісії склали акти про порушення та викликали поліцію.  

Порушення таємниці голосування 

Згідно зі ст. 7 Закону «Про вибори Президента України», фотографування, відеофіксація в будь-який спосіб результатів волевиявлення виборців в кабіні для таємного голосування, а також демонстрація виборцем результатів волевиявлення у приміщенні для голосування забороняються і є порушенням таємниці голосування. 

Спостерігачам ОПОРИ відомо про поодинокі та несистемні випадки фотографування виборцями результатів волевиявлення в кабіні для таємного голосування. 

Виборчий округ №135, м. Одеса 

На виборчій дільниці №511306 виборець сфотографував бюлетень у кабінці для голосування, члени відповідної комісії звернулись до поліції із повідомленням про зазначений інцидент. 

На виборчій дільниці №511316 виборець спробував сфотографувати бюлетень. Про подію було повідомлено в поліцію. 

Виборчий округ №136, м. Одеса

На виборчій дільниці №511402 було зафіксовано випадок фотографування бюлетеня. Виборцю було зроблено зауваження членами комісії. Також було викликано поліцію. 

Проблеми зі списками виборців 

Щонайменше п’ять виборців у виборчому окрузі №133 не змогли реалізувати своє право голосу, оскільки були відсутні у списках виборців. Виборці знаходились на лікуванні в стаціонарному закладі охорони здоров’я (міська лікарня №8), проте були виписані з лікарняного закладу до дня голосування. На виборчих дільницях за своїми виборчими адресами такі виборці не знайшли себе у списках виборців. Звернувшись до стаціонарного закладу охорони здоров’я, в якому виборці перебували на лікуванні в останній тиждень перед днем голосування, виборці в списках виборців на цій спеціальній виборчій дільниці також себе не знайшли. 

Згідно зі ст. 36 Закону «Про вибори Президента України», на спеціальній виборчій дільниці, що утворена в стаціонарному лікувальному закладі, списки виборців складаються за поданням головного лікаря (до 21 березня включно), а ДВК відповідної дільниці складає список виборців за поданням головного лікаря до 23 березня включно. В подання до списку виборців включаються виборців, які на день голосування перебувають у лікувальному закладі. 

У виборчому окрузі №135 на виборчій дільниці №511136 станом на 19:00 31 березня більше 30 осіб, не знайшли себе у списках виборців. Місце проживання щонайменше 10 з них зареєстровано за адресою; Генуезька, 22А, де знаходиться студентський гуртожиток Одеського регіонального інституту державного управління НАДУ. 

Агітація в день голосування

Згідно із Законом «Про вибори Президента України», передвиборча агітація припиняється о 24:00 годині останньої п’ятниці перед днем голосування. 

В Одеській області починаючи з суботи, 30 березня, спостерігачі ОПОРИ не повідомляли про випадки прямої агітації поза строками, встановленими законодавством. 

Тим не менш, спостерігачі повідомляли про випадки прихованої агітації, яку розпочали використовувати з п’ятниці, 29 березня, у зовнішній рекламі, а також про випадки прихованої агітації на виборчих дільницях.  Такі випадки не є прямим порушенням закону, оскільки не містять прямих згадок кандидатів, проте носять маніпулятивний характер, оскільки в будь-якому випадку спрямовані на те, щоб звернути увагу виборців на конкретних кандидатів. 

В Одеській області, на місцях розміщення зовнішньої реклами, де раніше знаходилася передвиборча агітація кандидатів Петра Порошенка, Юлії Тимошенко, Володимира Зеленського та Олександра Вілкула, з п’ятниці, 29 березня, з’явились написи, оформлені в стилістиці агітаційної продукції згаданих кандидатів, а також зі слоганами передвиборчих кампаній кандидатів, проте без згадок прізвищ та імен кандидатів. 

31 березня на виборчих дільницях №№511250, 511292, 511298 в м. Одеса перебували спостерігачі від громадської організації «Команда Зе» з нагрудними бейджеми у кольорах та з символікою агітаційної продукції кандидата Володимира Зеленського. 

Незаконне виготовлення протоколу про підрахунок голосів

Згідно з ст. 79 Закону «Про вибори Президента України», дільнична виборча комісія виготовляє протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці на своєму засіданні, на якому здійснює підрахунок голосів виборців. Засідання дільничної виборчої комісії розпочинається відразу після закінчення голосування (ч.2, ст.78). Голосування на виборчій дільниці відбувається з 08:00 до 20:00 (ч. 1, ст. 75). 

За складання чи підписання протоколу про підрахунок голосів виборців не на засіданні виборчої комісії, на якому здійснюється підрахунок голосів виборців, передбачене покарання у вигляді позбавлення волі на строк від п’яти до семи років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від одного до трьох років (ч. 3, ст. 158 ККУ).

Виборчий округ №140

Зафіксовано заповнення протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у с. Мирне Біляївського району, ДВК №510256. Спостерігач за зазначеним фактом викликав поліцію. 
Закриття виборчих дільниць та підрахунок голосів виборців

Безперервні засідання ОВК 

Окружна виборча комісія розпочинає свої засідання, які продовжуються безперервно до встановлення підсумків голосування в територіальному виборчому окрузі (ч.1, ст. 82 Закону «Про вибори Президента України»). 

В Одеській області 4 ОВК розпочали свої безперервні засідання пізніше ніж о 20:00: 
ОВК №135 розпочала засідання о 20:25; 
ОВК №136 розпочала засідання о 20:09; 
ОВК №139 розпочала засідання о 20:15; 
ОВК №141 розпочала засідання о 20:12. 

Недопуск спостерігачів до спостереження

Відповідно до ч. 9 ст. 28 Закону України «Про вибори Президента України», на засіданнях виборчої комісії, у тому числі при підрахунку голосів та встановленні результатів голосування, на виборчій дільниці в день виборів чи в день повторного голосування у приміщенні, де проводиться голосування, мають право бути присутніми без дозволу чи запрошення відповідної комісії лише члени виборчих комісій вищого рівня, кандидати на пост Президента України, їх довірені особи (не більше однієї довіреної особи від одного кандидата), офіційні спостерігачі від кандидатів на пост Президента України, партій - суб’єктів виборчого процесу, від громадських організацій (разом не більше ніж по дві особи від одного кандидата на пост Президента України, від партії, від громадської організації), а також офіційні спостерігачі від іноземних держав і міжнародних організацій, представники засобів масової інформації (не більше двох осіб від одного засобу масової інформації).

Згідно з ч. 2 ст. 11 виборчий процес здійснюється на засадах публічності та відкритості виборчого процесу. Згідно з ч.9 ст. 69 офіційні спостерігачі мають право робити фото- та відео-зйомку, не порушуючи при цьому таємниці голосування. Виборча комісія має право прийняти вмотивоване рішення про позбавлення права присутності на своєму засіданні офіційного спостерігача, якщо такі неправомірно перешкоджають проведенню засідання комісії. Таке рішення приймається ⅔ від затвердженого складу комісії (ч. 11, ст. 28 Закону «Про вибори Президента України»), а рішення комісії оформлюються письмово у вигляді постанови (ч. 13 ст. 28 Закону). 

У ТВО №137 спостерігачу ОПОРИ більше двох годин потрапити на засідання окружної виборчої комісії перешкоджала дільнична виборча комісія. У зазначеному окрузі окружна виборча комісія знаходиться в одному приміщенні з виборчою дільницею. ВД розташована на першому поверсі, окружна виборча комісія - на другому поверсі. Потрапити в приміщення ОВК можливо лише через приміщення ДВК. ДВК №511042 зачинила двері виборчої дільниці та більше двох годин не надавала можливості доступу до приміщення ОВК. 

У ТВО №138 спостерігача ОПОРИ фізично вигнали з засідання ДВК виборчої дільниці №510137, коли спостерігач намагався сфотографувати копію акту про видачу копій протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці. Спостерігач викликав наряд поліції. Постановою своє рішення комісія не оформляла.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ

Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямовано на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Із жовтня 2018 року Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за виборами Президента. З моменту офіційного старту виборчої кампанії до спостереження залучено 204 спостерігачі по всій країні. А 31 березня 2019 року та в разі проведення другого туру до них долучаться ще понад 1 500 спостерігачів. Вони також здійснюватимуть паралельний підрахунок голосів (PVT – parallel vote tabulation) з метою отримання результатів виборів, набагато швидших за офіційні та точніших за екзит-поли. Крім того, ми моніторимо використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, навчаємо правоохоронні органи щодо особливостей виборчого процесу, запустили мережу громадських омбудсменів із захисту виборчих прав громадян, оцінили виконання Україною рекомендацій міжнародних місій щодо виборчої реформи та займаємося просвітою виборців.