українською in english

Мешканці сказали, куди спрямувати їхні податки: понад 3400 громадян подали пропозиції до бюджетів громад-партнерок програми DOBRE

26 грудня, 12:53

“Чи ви знаєте, звідки наповнюється, куди витрачається бюджет вашої громади та як на нього впливати?” - в 73 населених пунктах 47 об’єднаних територіальних громад семи областей України експерти Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» спільно з іншими організаціями-партнерами DOBRE, представниками місцевих рад та активістами провели інформаційну кампанію «Впливай на бюджет своєї громади!».

В рамках кампанії в громадах проходили вуличні акції, під час яких місцевим мешканцям доступно і на прикладах пояснювали, що таке бюджет, з чого він складається, як наповнюється і як витрачається, а головне – як саме та в який спосіб кожна людина може долучитися до формування бюджету. Громадяни не лише почули про те, як витрачаються їхні кошти, а й отримали документ – бюджет для громадян. Це – новий для України формат документу, який пояснює складні бюджетні питання за допомогою інфографіки, схем та порівнянь. Мешканці громад отримали змогу зрозуміти, як витрачалися кошти місцевих бюджетів у 2018 р. і подати свої пропозиції до бюджетів 2019 р. або безпосередньо під час акції, або на сайтах громад чи у ЦНАПах.

«Зазвичай вважають, що у фінансах розуміються тільки “спеціально навчені люди”, а іншим нема чого туди лізти. Ми ж пояснили  людям тонкощі бюджетного процесу зрозумілою мовою і побачили, що багато хто не лише зрозумів, а й виявив бажання впливати на те, куди спрямовувати кошти громад», - пояснює Анатолій Бойко, координатор Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!».

«Це було мегадрайвово. Шість посадовців на чолі із мером, експерт Партнерства, 300 мешканців із 9 населених пунктів, 54 пропозиції до бюджету. А ще емоції, суперечки, танці, розмальовані переходи, розігнані авто, нарада з лікарями і пошук коштів до кінця 2018-го», - розповідає про перебіг кампанії в Скалатській ОТГ експерт Партнерства Микола Орлов.

В підсумку в 47 громадах було отримано понад 3400 пропозицій, які стосуються майже всіх сфер життя громад —  забезпечення вуличного освітлення, ремонту доріг, встановлення дитячих та спортивних майданчиків, ремонту об’єктів інфраструктури, благоустрою тощо. Всі отримані під час акцій пропозиції передані до місцевих рад, де вони обробляються та будуть максимально враховані у бюджетах громад на 2019 рік.

“Проведення таких інформаційних заходів зменшує відстань між пересічними мешканцями та посадовими особами. Так, ми спілкуємось з людьми під час зборів, свят, але це, зазвичай, - монолог нас, як представників влади. Тут же вже почали говорити й люди. Говорити не тільки на лавочках біля дворів, а прямо у вічі, що вони вважають потрібним зробити у громаді. А потім й питати: “Ну що – врахували мою пропозицію чи ні?”. Це й є головним здобутком таких акцій – що люди починають говорити!” – переконана Наталія Озерянська, перший заступник селищного голови Олександрівської ОТГ.

Реформа децентралізації робить прийняття рішень, включно з фінансовими, ближчим до людей. Громади програми DOBRE показали, що вести діалог з громадянами про кошти – не лише нескладно, а й вигідно для місцевої влади. Люди дізналися, які гроші є в бюджетах, як вони витрачаються, і висловили свої потреби і пріоритети. Завдяки таким крокам будується взаємна повага і довіра між мешканцями і органами місцевого самоврядування. А це необхідна передумова співпраці над розвитком громад, - додала Юлія Ткачук, очільниця антикорупційного компоненту програми DOBRE.

Проект «Доброчесні громади» реалізується громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети!» в рамках програми «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE), що виконується міжнародною організацією Глобал Комʼюнітіз (Global Communities) та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID). Програма USAID DOBRE спрямована на посилення місцевого самоврядування та створення кращих умов для розвитку ОТГ, підвищення рівня залученості громадян до прийняття рішень та забезпечення підзвітності та прозорості в місцевому управлінні. Програма працює в 7 цільових областях: Дніпропетровській, Івано-Франківській, Харківській, Херсонській, Кіровоградській, Миколаївській та Тернопільській.

ОПИТУВАННЯ
Чи прозоро, на вашу думку, вiдбулися останнi мiсцевi вибори?
Так
22% (16)
Нi
64% (47)
Я просто хочу побачити результат опитування
14% (10)
партнери