українською in english

Спостерігачі ОПОРИ звертається до Одеської ОДА з закликом передивитись підхід до надання одноразової матеріальної допомоги під час виборів

12 лютого, 15:22

Спостерігачі ОПОРИ занепокоєні активністю Одеської обласної державної адміністрації з масових виплат одноразової матеріальної допомоги в виборчий період та закликають ретельно передивитись підхід до практики надання соціальної підтримки незахищеним верствам населення під час виборів.

  • В Одеській області щонайменше в 9-ти районах (Балтский, Біляївський, Березівський, Білгород-Дністровський, Великомихайловский, Ізмаїльський, Раздельнянский, Тарутинский, Миколаївський р-ни) відбувається збір заяв громадян на отримання одноразової матеріальної допомоги в рамках обласної комплексної програми соціальної підтримки населення на 2018-2020 рр. Заяви складаються на ім’я Голови Одеської обласної державної адміністрації, збираються через управління соціального захисту, в закладах та установах комунальної або державної форми власності (школи, комунальні підприємства, приміщення центрів надання адміністративних послуг), або через сільських голів. Критерієм для подання заяви на отримання одноразової матеріальної допомоги громадянами є дохід, що складається виключно з мінімальної пенсії.

Достовірно відомо, що 21 грудня 2018 р в Обласну комплексну програму соціальної підтримки населення на 2018-20 рр було внесено суттєві зміни: збільшено загальний обсяг фінансування з 87,146 млн до 190,444 млн. До самої програми було додано захід, який не передбачався попередніми версіями програми:  «Одноразова грошова допомога окремим категоріям громадян, які найменш захищені на рівні держави та області». На фінансування цієї статі було призначено 90 млн грн. Таким чином, зі 103 млн. грн., на які збільшено фінансування, 90 млн.грн. призначено для надання одноразової матеріальної допомоги, без чіткої ідентифікації конкретних категорій громадян.

  • ОПОРА звертає увагу, що, незважаючи на те, що на заходах зі збору заяв на отримання одноразової матеріальної допомоги, на яких були присутні спостерігачі, будь-які прояви агітації були відсутні, сама по собі масовість явища є небезпечним прецедентом під час виборчого процесу. Зазначені заходи охоплюють значний прошарок виборців та, в кінцевому рахунку, можуть опосередковано впливати на результати волевиявлення громадян, що суперечить базовим правам громадян на формування вільного та поінформованого вибору, закріпленого ст. 6 Закону України «Про вибори Президента України».

Окрім того, масовість явища в сукупності з новими бюджетними призначеннями для надання одноразової матеріальної допомоги безпосередньо перед початком виборчого процесу, та надання одноразової матеріальної допомоги під час виборчого процесу широким верствам населення, які не були заплановані заходами з реалізації політики соціального захисту населення в довгостроковій перспективі в довиборчий період, можуть містити ознаки зловживання фінансовими адміністративними ресурсами.

Під зловживанням адміністративними ресурсами розуміються будь-які переваги, які отримують конкретні кандидати або партії через використання своїх повноважень, або через зв’язки з інститутами держави, для отримання переваги над іншими кандидатами в виборчих перегонах.

Під адміністративними ресурсами, в свою чергу, розуміються будь-які людські, фінансові, матеріальні та нематеріальні ресурси, переваги доступу до яких пов’язані з зайняттям посад в якості виборних чи державних посадових осіб.

Можливість вносити суттєві зміни до бюджетних призначень, які матимуть вплив на широкі групи населення, а також надавати матеріальну допомогу під час виборів пов’язана з доступом до таких ресурсів лише тих  кандидатів, які займають державні посади, або мають прямий вплив на державні інституції. Як наслідок, запуск масштабної акції з надання одноразової матеріальної допомоги широким верствам населення під час виборчого процесу може розглядатись як вид зловживання фінансовими адміністративними ресурсами.

  • Чинне національне законодавство про вибори не містить чіткої ідентифікації можливих зловживань фінансовими адміністративними ресурсами, що ускладнює правову оцінку в поточному правовому полі. Тим не менш, переваги з управління фінансовими ресурсами та можливості їх використання для впливу на результати волевиявлення громадян входять в протиріччя з базовим принципом виборів – «рівністю», та, як наслідок, перешкоджає реалізації права всіх кандидатів на рівність можливостей в виборчому процесі, що закріплено ст. 3 Закону «Про вибори Президента України».

Як зазначено у Доповіді щодо зловживання адміністративними ресурсами під час виборчих процесів Венеційської комісії, якщо відсутнє спеціальне законодавство з цих питань, публічна влада має діяти на основі етичних принципів, гарантуючи рівні умови для всіх учасників політичної конкуренції.

Таким чином, ОПОРА вважає, що виборчий процес не є доречним часом для реалізації нових заходів з масових одноразових виплат широким верствам соціально незахищених верств громадян та закликає Одеську обласну державну адміністрацію припинити практику збору заяв від громадян для надання одноразової матеріальної допомоги в рамках нових заходів Обласної комплексної програми підтримки населення на 2018-2020 роки «Соціальний захист населення в Одеській області», затверджених рішенням Одеської обласної ради від 21 грудня 2018 року, до встановлення результатів виборів Президента України.

Спостереження ОПОРИ спрямовано на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Із жовтня 2018 року Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за виборами Президента. З моменту офіційного старту виборчої кампанії до спостереження залучено 204 спостерігачі по всій країні. А 31 березня 2019 року та в разі проведення другого туру до них долучаться ще понад 1 500 спостерігачів. Вони також здійснюватимуть паралельний підрахунок голосів (PVT – parallel vote tabulation) з метою отримання результатів виборів, набагато швидших за офіційні та точніших за екзит-поли. Крім того, ми моніторимо використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, навчаємо правоохоронні органи щодо особливостей виборчого процесу, запустили мережу громадських омбудсменів із захисту виборчих прав громадян, оцінили виконання Україною рекомендацій міжнародних місій щодо виборчої реформи та займаємося просвітою виборців.