Досвід управління даними в процесах відновлення постраждалих громад Миколаївщини узагальнено в аналітичному звіті

8 September, 16:06

Експерти Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України» на основі досвіду роботи в постраждалих громадах Миколаївської області підготували аналітичний звіт з рекомендаціями «Екосистема управління даними про збитки та прогрес відновлення постраждалих внаслідок агресії рф цивільних об’єктів: чому це важливо для документування воєнних злочинів та розвитку громад?». Згідно з висновками дослідження, в громадах немає цілісних актуальних узагальнених та візуалізованих даних щодо збитків внаслідок агресії рф, відповідно така інформація практично не враховується при впровадженні програм з відновлення та залученні ресурсів. Експерти підготували та описали рекомендації про те, як покращити ситуацію у цій сфері через створення та використання екосистеми управління даними з сучасними цифровими рішеннями.

Концепція щодо впровадження екосистеми управління даними про збитки та прогрес відновлення постраждалих внаслідок агресії рф цивільних об’єктів розроблена на основі роботи в трьох цільових територіальних громадах Миколаївської області: Баштанській міській, Первомайській селищній та Галицинівській сільській громадах. Рекомендації щодо розробки та впровадження екосистеми сформульовані як відповідь на загальну для громад проблему відсутності цілісної системи роботи з інформацією про збитки та прогрес відновлення постраждалих об’єктів, низьку спроможність органів місцевого самоврядування у сфері міжнародного гуманітарного права та роботи з даними. На рівні громад підтверджено проблеми з доступом місцевої влади та жителів до інструментів міжнародного гуманітарного права, а також наявність значного обсягу інформації та доказів від жертв/свідків ймовірних воєнних злочинів (які не охоплені документуванням). Використання таких даних від ОМС в сукупності з відкритою інформацією має великий вплив для формування цілісної картини здійснення воєнних злочинів на рівні конкретної громади. 

Розробка концепції екосистеми стала можливою завдяки інформації, отриманої в ході здійснення оперативної оцінки потреб цільових громад, яка розпочалась з аналізу доступної відкритої інформації та надалі була доповнена даними експертного опитування та фокус-групових досліджень. Також для цілей розробки концепції екосистеми використовувалися звернення за правовою й експертною допомогою та задокументовані свідчення (переважно у вигляді відеоінтерв’ю) жителів громад про цивільні жертви російської агресії, знищену соціальну, критичну та підприємницьку інфраструктуру, зруйновані населені пункти. Запит і потреби в екосистемі обговорювалися з учасниками/цями тренінгів «Основи міжнародного гуманітарного права для публічних службовців». Попередньо проєкт концепції екосистеми представили та обговорили під час круглих столів у цільових громадах, які відбулись  у другій половині червня 2024 року.


Звіт «Екосистема управління даними про збитки та прогрес відновлення постраждалих внаслідок агресії рф цивільних об’єктів: чому це важливо для документування воєнних злочинів та розвитку громад?» включає п'ять розділів. Перший розділ описує процес та методологію підготовки звіту та рекомендацій. Другий розділ дає короткий огляд загальних потреб цільових громад, що важливо для розуміння місця і ролі екосистеми. Третій описує безпосередню потребу у впровадженні екосистеми в контексті цільових громад, четвертий - пропонує базове визначення екосистеми, її візії та структури. П’ятий розділ перелічує короткострокові та середньострокові рекомендації ключовим суб’єктам для початкового операційного впровадження екосистеми.

Попередньо екосистема управління даними про збитки та прогрес відновлення постраждалих внаслідок агресії рф цивільних об’єктів визначена як локальна платформа, основним бенефіціаром та власником якої виступає територіальна громада через органи місцевого самоврядування, з публічною і службовою частинами. Платформа поєднує оновлювану базу даних з сучасними цифровими рішеннями та інтеграцією доступних державних сервісів у сфері, актуальні запити на навчальну та експертну підтримку, банк добрих практик, інструменти залучення жителів та муніципальної співпраці. Платформа забезпечує збір, оновлення, зберігання, візуалізацію та використання максимально повних та цілісних даних про збитки та прогрес відновлення постраждалих внаслідок агресії рф цивільних об’єктів (включно для цілей документування воєнних та інших міжнародних злочинів), а також посилює спроможності органів місцевого самоврядування й інших місцевих суб’єктів у сфері роботи з даними в процесах відновлення.

До екосистеми доцільно інтегрувати державні реєстри (бази даних), які містять інформацію та дані про воєнні злочини й відновлення постраждалих цивільних об’єктів. В першу чергу, йдеться про цифрову екосистему для підзвітного управління відновленням DREAM. Ця система надає громадам можливість подавати свої проєкти, показувати етапи їхнього втілення і результати, а донорам та громадськості - бачити, на що йдуть кошти. Крім ресурсу DREAM, в рамках екосистеми можна використовувати інформацію з міжвідомчої бази даних «Воєнний злочин», яку створили фахівці Національної поліції України.

Сформульовано попередню візію екосистеми: органи місцевого самоврядування, державні установи, жителі громади, міжнародні партнери та донори мають постійний доступ до цілісної, повної і актуальної інформації про збитки та прогрес відновлення цивільних об’єктів в громаді та використовують дані для ефективного планування й реалізації місцевої політики, державних і міжнародних програм відновлення, а також для документування та привернення уваги до злочинів рф.

Ознайомитися зі звітом можна за лінком.

Програма підтримки постраждалих громад Півдня України щодо документування воєнних злочинів та застосування міжнародного гуманітарного права впроваджувалася за сприяння органів місцевого самоврядування цільових громад та Агенції регіонального розвитку Миколаївської області, в межах проєкту Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України» за підтримки американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.

Ця публікація стала можливою завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через USAID Ukraine - USAID Україна. Зміст публікації є виключною відповідальністю Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України» і не обов'язково відображає погляди USAID -  Агентства США з міжнародного розвитку або Уряду США.