Презентація результатів моніторингу медіа Одеської області

10 December, 13:05

Моніторинг регіональних ЗМІ, соціальних мереж для оцінки якості та неупередженості висвітлення виборів у місцевих ЗМІ та виявлення дезінформації, прихованих спроб маніпулювання громадською думкою

Протягом серпня-листопада (31 серпня – 22 листопада) експертна група спільно із виданням «ІзбірКом» та Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» здійснювала моніторинг мережевих регіональних ЗМІ, соціальних мереж (Facebook-пабліки, Телеграм-канали) Одеси та Одеської області.

Методологія моніторингу

Які онлайн-ЗМІ, Facebook-спільноти та Телеграм-канали обиралися для дослідження?

Відбір медіа відбувався у два етапи. На першому етапі було обрано 20 онлайн-видань, 15 Facebook-спільнот та сім Телеграм-каналів, із таким розрахунком, щоби були представлені всі райони та міста обласного підпорядкування (загальний список наявний в методології). Зазначені медіа поперемінно розглядалися упродовж перших трьох тижнів для виявлення тих, що публікують соціально-вагомий контент, надають перевагу власним новинам, а не репостам, а також - постійно оновлюються.

В результаті було сформовано скорочений список із 10 онлайн-видань: «Думская», «УСИ», «048.ua», «Таймер», «Одесса-медиа», «Бессарабия ИНФОРМ», «Топор», «Измаил Вечерний», «Трасса Е-95», «04868.com.ua»; та 10 Facebook-спільнот та Телеграм-каналів: «Одесские новости», «ОДЕССА РЕГИОН Новости Одессы и Одесской области», «Типичный Измаил», «Типичный Аккерман Новостной паблик №1 Белгород-Днестровской громады», «Живой Подольск», «Новости Одессы», «Одесса как она есть», «Одесский городовой», «Профессор Мориарти», «Ху…вая Одеса» (збережено оригінальні назви). Таким чином, у вибірці збалансовано представлені медіа усіх регіонів області.

Для моніторингу регіональних ЗМІ та соціальних мереж була розроблена спеціальна методологія для виявлення різноманітних проявів двох типів контенту: матеріалів із ознаками пропаганди (приховані та явні проросійські меседжі) та матеріалів із ознаками замовності.

Висновки

Більшість політичних матеріалів одеських мережевих ЗМІ, Facebook-спільнот та Телеграм-каналів перед виборами мали ознаки замовності, при цьому деякі медіа зловживали і проросійською пропагандою. Окремі Facebook-спільноти регіону формували скептичне ставлення до України, виборів та українських політичних інститутів, вживаючи мову ворожнечі. А в онлайн-ЗМІ експерти знаходили відверту дезінформацію щодо нібито визнання Криму російським на Заході, а також розпалювання негативних настроїв на темі Євромайдану, протестів у Білорусі та конфлікту у Нагорному Карабасі. Аналізуючи висвітлення виборів, експерти дійшли висновків про те, що читач одеських медіа практично не мав змоги отримати якісну інформацію про кандидатів, партії, їхні обіцянки чи ж перспективи потрапляння у владу. При цьому кількість маніпулятивних матеріалів та їх насиченість, агресивність зростала перед першим і другим туром виборів. Як правило, редакції / адміни пабліків чи каналів не збирали політичну інформацію самостійно, а передруковували уже готові матеріали із ознаками замовності. Простежувалася певна «спеціалізація» онлайн ресурсів на різних видах замовних матеріалів. Частина із таких текстів мала на меті очорнити опонентів через поширення маніпулятивного контенту.

ПОВНИЙ ЗВІТ

Моніторинг здійснювали:

Микола Польовий, експерт Інституту демократії імені Пилипа Орлика, доктор політичних наук, професор кафедри політології та державного управління Донецького національного університету імені Василя Стуса

Наталія Стеблина, аналітикиня Інституту демократії імені Пилипа Орлика, кандидатка наук із соціальних комунікацій, доцентка кафедри журналістики Донецького національного університету імені Василя Стуса

Група експертів під керівництвом головного редактора видання «ІзбірКом» Валерія Болгана.

Моніторинг проводиться Одеською обласною організацією Всеукраїнської громадської організації «Комітет виборців України» та виданням «ІзбірКом» в рамках кампанії з протидії ворожим інформаційним операціям та підвищення критичного мислення за підтримки Open Information Partnership.