Ромські жінки та дівчата з Одеської області навчаються роботі з комп’ютером

18 October, 09:30

У місті Татарбунари Одеської області на базі аграрного професійно-технічного училища працює Вечірня комп’ютерна школа для ромських жінок та дівчат. Протягом практичного заняття учасниці різного віку формують базові навички роботи на комп’ютері та використання інтернету. З огляду на відсутність у 80% ромських родин власних персональних комп’ютерів, після закінчення навчання ромські жінки та дівчата можуть надалі безоплатно користуватись комп’ютерами з доступом до інтернету у приміщенні місцевої районної бібліотеки. Це допоможе посилити спроможність ромських жінок в кризових умовах пандемії COVID-19 та сприятиме інтеграції ромської спільноти до життя територіальних громад.

 

Одне із занять у рамках Вечірньої комп’ютерної школи для ромських жінок та дівчат відбулось 13 жовтня 2021 року в комп’ютерному класі Татарбунарського професійно-технічного аграрного училища. Для того, аби підвищити свій рівень практичної комп’ютерної грамотності, зібралося дев’ять ромських жінок та дівчат різного віку. Завдяки ресурсам аграрного професійно-технічного училища у всіх була можливість персонально працювати за комп’ютером. Викладач училища Василь Корецький розпочав заняття з короткого ознайомлення про сам комп’ютер та його обладнання, після чого всі учасниці навчились вмикати та вимикати ПК, працювати з мишкою та клавіатурою. Після цього предметом вивчення стало зберігання інформації на ПК - жінки та дівчата спробували вводити та редагувати текст, створювали файли та папки, видаляли інформацію до «кошика» та записували її на флешку. Другий важливий блок навчальної програми торкався підключення до мережі інтернет та безпечної роботи онлайн, зокрема, пошука і перегляду інформації, дистанційного спілкування, правил роботи в соціальних мережах. Також учасниці навчання створили та відправили електронного листа, багато хто з них зробив це вперше.

Учасниця навчання, жителька міста Татарбунари Лучія, прийшла на заняття зі своєю донькою та онукою. Вона не має навіть неповної середньої освіти, рано вийшла заміж, потім весь час займалася родиною. Жінка вперше знайомилась з роботою комп’ютера, відкрила для себе багато цікавих речей та постійно мотивувала всю навчальну групу до веселої відповідальної роботи. Жителька міста Татарбунари Раїса вже має певні навички роботи на комп’ютері, але правила безпечної поведінки в Інтернеті стали для неї несподіваними відкриттями. Також жінка вдячна за поради щодо збереження інформації, адже в неї вже було декілька випадків, коли підготовлений текст зникав і доводилось починати роботу спочатку. Під час неформального спілкування в перерві між навчальними блоками ромські жінки ділилися своїми думками щодо проблем ромської спільноти, а також становища жінок. Всі погодились, що найпершою проблемою для ромських дівчат та жінок є низький освітній рівень. Ромські дівчата, які вийшли заміж у юному віці, не мали змоги отримати навіть неповну середню освіту. За словами учасниці навчання Саміри, вона зараз хоче здобути професію перукарки, але їй заважає відсутність освіти. Також стало відомо, що приблизно 80% учасниць навчання не мають у своєму користуванні комп’ютерів, а також прийнятних смартфонів з доступом до інтернету.

 

Зважаючи на участь у навчанні значної кількості ромських дівчат, окремо було проведено інформаційну сесію стосовно можливостей професійно-технічної освіти взагалі та діяльності Татарбунарського аграрного професійно-технічного училища зокрема. Перед учасницями Вечірньої комп’ютерної школи виступила заступниця директора училища Валентина Ужевко, яка розповіла ромським дівчатам про спеціальності, які можна набути в навчальному закладі. Татарбунарське професійно-технічне аграрне училище дає молоді здобути такі робітничі професії, як кухар, маляр-штукатур, виноградар, оператор комп’ютерного набору, конторський службовець (бухгалтер). Запрошення представниці адміністрації до навчання викликала велику зацікавленість серед ромських дівчат, були окремі додаткові питання щодо документів для навчання, можливості отримувати стипендію та проживати у гуртожитку, перспектив працевлаштування після закінчення училища.

 

На завершення навчальної програми керівник Громадського центру правосуддя Леонід Семененко повідомив учасниць, що вони після закінчення цього навчання надалі зможуть безоплатно користуватись комп’ютерами з доступом до інтернету у приміщенні місцевої районної бібліотеки. За узгодженням з керівництвом бібліотеки співробітниці цього закладу будуть допомагати ромським жінкам та дівчатам з практичною роботою за комп'ютерами, а також за окремими запитами будуть проводити спеціальні навчальні сесії, наприклад, щодо користування програмою для здійснення відеодзвінків, використання платформ з оголошеннями, здійснення придбання товарів через інтернет.

Вечірня комп’ютерна школа складає один з компонентів спільної ініціативи Громадського центру правосуддя в місті Татарбунари та ромської громадської організації «Бахтало» щодо посилення трудових можливостей та соціально-економічного потенціалу ромських жінок та дівчат в умовах пандемії COVID-19. Окрім навчання комп’ютерної грамотності наразі вивчаються проблеми працевлаштування; надається правова допомога щодо пошуку роботи, отримання соціальних та адміністративних послуг, оформлення необхідних документів; триває навчання основам фінансової та інформаційної грамотності. Також завершується конкурс на участь в бізнес-інкубаторі для ромських жінок та дівчат з Одеської області. Програма має на меті посилити підприємницький потенціал ромських жінок і дівчат в умовах пандемії COVID-19 та інтегрувати їх до місцевого бізнесового середовища. Для відібраних 10 учасниць буде проведено серію воркшопів з питань започаткування та просування власної справи з наступною програмою менторства, стипендій та стажування.

Ініціатива «Рівні трудові права для ромських жінок в умовах COVID-19» впроваджується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» (через Громадський центр правосуддя в м. Татарбунари) та ромською громадською організацією «Бахтало», за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «EU4USociety».