Судовий розгляд про недопуск журналістів до Одеської ОДА призначили по суті
Підготовче засідання Одеського окружного адміністративного суду за позовом про захист прав журналістів та проти обмеження їх доступу до приміщення Одеської обласної державної адміністрації і Одеської обласної ради відбулося 28 квітня.
Суддя Костянтин Єфіменко прийняв до розгляду позов та відгуки відповідачів та призначив перше засідання по суті на 13 травня.
За словами правової радниці Громадського центру правосуддя Юлії Лісової, «чомусь відповідачі будують свою позицію в суді на законі «Про державну таємницю». Нібито вони мали право вводити таке обмеження з метою захисту державної таємниці. Але будівля державної адміністрації не є секретним об'єктом, який працює тільки з державною таємницею. Більшість діяльності в цьому приміщенні з державною таємницею не пов'язано. Навіть якщо там і є окремі кабінети, де зберігається державна таємниця, то саме туди і можуть обмежувати вхід. Але не до всього приміщення в цілому».
Нагадаємо, головний редактор видання ІзбірКом Валерій Болган за юридичного супроводу Громадського центру правосуддя оскаржив у суді Правила пропускного режиму до будівлі, де знаходяться Одеська обласна державна адміністрація та обласна рада.
Відповідачами є військова частина №3012 Національної гвардії України та голова Одеської ОДА Сергій Гриневецький.
Позивач вимагає визнати протиправною та скасувати вимогу Правил пропускного режиму в адміністративний будинок № 1, що на проспекті Шевченка, 4, яка стосується обов’язкового супроводу працівників засобів масової інформації співробітниками пресслужби Одеської обласної ради або Одеської обласної державної адміністрації при їх відвідуванні адмінбудинку. Зазначимо, що Правила підписані командиром військової частини №3012 Нацгвардії та затверджені головою Одеської обласної державної адміністрації 29 січня 2021 року.
Як йдеться у позовній заяві, відповідно до Закону України «Про інформацію (ч. 2 ст.25), журналіст має право безперешкодно відвідувати приміщення суб'єктів владних повноважень, відкриті заходи, які ними проводяться, та бути особисто прийнятим у розумні строки їх посадовими і службовими особами, крім випадків, визначених законодавством. І національне законодавство не передбачає такої додаткової умови для відвідування приміщення суб’єктів владних повноважень як супровід журналістів працівниками пресслужби. Більше того, правозахисники звертають увагу, що частина 2 статті 34 Конституції говорить про те, що здійснення права на збір інформації може бути обмежено тільки законом, а не підзаконними нормативно-правовими актами.
Крім того, діяльність та повноваження Національної гвардії України регулюється Законом України «Про національну гвардію України», який серед повноважень не передбачає право встановлювати пропускні режими або правила пропускного режиму на об’єктах, що охороняються. Пункт 5 частини 1 статті 12 ЗУ «Про Національну гвардію України» передбачає натомість обов’язок забезпечувати існуючий пропускний режим на об’єктах, що охороняються Національною гвардією України. Не надає права встановлювати пропускний режим Національній гвардії і ЗУ «Про охоронну діяльність».
Немає функції супроводу журналістів і серед повноважень працівників пресслужби Одеської обласної ради та Одеської обласної державної адміністрації, тож, не маючи офіційно покладених повноважень, працівники не зобов’язані цього робити. Мало того, структура ОДА взагалі не передбачає пресслужби, адже до складу її патронатної служби входить тільки один прессекретар, який навряд чи самотужки може справитися з такою функцію як супровід представників ЗМІ.
Нагадаємо, що раніше журналісти Одещини звернулися до Уповноваженої Верховної Ради України з прав людини Людмили Денісової з приводу обмеження для представників засобів масової інформації у доступі до приміщення Одеської обласної ради та Одеської обласної державної адміністрації.
Зазначимо, що Громадський центр правосуддя, який надає правову підтримку виданню ІзбірКом у справі захисту прав журналістів, створений Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» і є новою для України моделлю співпраці між cудовою владою, сектором юстиції та громадськістю. Центр надає громадянам комплекс послуг, серед яких правова допомога, альтернативне вирішення спорів, громадська просвіта, підтримка ініціатив громадян щодо вдосконалення функціонування судів та інших державних установ сектору юстиції, розширення доступу до правосуддя, підвищення обізнаності громадян про судову систему, судову реформу, можливості правової допомоги тощо.