українською in english

Джерела походження коштів: що це і чому їх перевіряють?

14 червня, 08:31

Зображення: Getty image

До Одеської громадської приймальні Української Гельсінської спілки з прав людини звернулася клієнтка із наступною проблемою: її рахунки було заблоковано, банк розірвав договірні відносини в односторонньому порядку та закрив поточні рахунки. Причиною стало підозрілі, на думку банка, фінансові операції за рахунками клієнтки та ненадання джерела походження коштів на відповідний запит банка. Такі приклади не є поодинокими, тому адвокатка та юрист приймальні Української Гельсінської спілки з прав людини в м. Одеса Юлія Лісова і Артем Таукач надали юридичну консультацію та роз’яснили, що таке джерело походження коштів, якими документами його можна  підтвердити, чому банки проводять перевірки та розповіли про актуальні зміни профільного законодавства у воєнний час.   

Що таке джерело походження коштів?

Джерела походження коштів (активів) – це документально підтверджені відомості, що дають можливість зробити обґрунтований висновок щодо наявності достатніх фінансових можливостей суб'єкта валютної операції, адекватних його фінансовому стану та/або соціальному статусу.

Джерелами походження коштів можуть бути:

- проценти, дивіденди, роялті та будь-які інші пасивні (інвестиційні) доходи;

- доходи від надання резидентам або нерезидентам в оренду (користування) майна;

- доходи від продажу рухомого та нерухомого майна, від відчуження корпоративних прав, цінних паперів;

- доходи, отримані у вигляді внесків та премій на страхування і перестрахування ризиків;

- доходи страховиків-резидентів від страхування ризиків страхувальників-резидентів;

- інші доходи від діяльності, у т.ч. пов'язані з повною або частковою переуступкою прав та обов'язків за угодами про розподіл продукції;

- спадщина, подарунки, виграші, призи;

- заробітна плата, інші виплати та винагороди, виплачені відповідно до умов трудового чи цивільно-правового договору;

- доходи від заняття підприємницькою та незалежною професійною діяльністю;

- доходи від відчуження прав на видобуток та розробку родовищ корисних копалин, мінеральних джерел та інших природних ресурсів;

- прибутки від відчуження акцій, часток, корпоративних прав тощо.

Такий перелік не є вичерпним. Джерелом походження коштів може бути будь який дохід, не заборонений законодавством України.

Чим підтвердити джерело походження коштів?

Джерело походження коштів можна підтвердити такими документами:

  • декларація про майновий стан і доходи;
  • декларація про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру;
  • декларація особи, уповноваженої на виконання функцій держави або органу місцевого самоврядування;
  • річна (квартальна, інша) фінансова та/або податкова звітність юридичної особи-набувача та фізичної особи-підприємця (за наявності), що отримана нотаріусом безпосередньо від набувача (баланс, витяги, що містять дані про прибутки та збитки від господарської діяльності клієнта, податкова декларація з додатками);
  • фінансова звітність юридичної особи-набувача, що оприлюднена відповідно до вимог законодавства;
  • інші документи, що підтверджують джерела походження коштів.

Чому банки перевіряють джерела походження коштів?

У відповідності до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», банк зобов'язаний здійснювати належну перевірку клієнтів та забезпечувати моніторинг фінансових операцій клієнта на предмет відповідності таких фінансових операцій наявній у банку інформації про клієнта, його діяльність та ризик, включаючи в разі необхідності інформацію про джерела коштів, пов'язаних з фінансовою(ими) операцією(ями).

Вищезазначений Закон регламентує, що банк має право витребувати, а клієнт або представник клієнта зобов'язані подати інформацію (офіційні документи), необхідну (необхідні) для здійснення належної перевірки, а також для виконання Банком інших вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».

Чи змінились підходи до перевірки джерела походження коштів у воєнний час?

Так, згідно з постановою Правління НБУ від 23.03.2022 № 60, банки не перевіряють джерела походження коштів, якщо клієнт вносить кошти готівкою з метою їх зарахування на:

  • на рахунки Збройних Cил України для надання допомоги ЗСУ на спеціальний рахунок, відкритий Національним банком України для збору коштів на підтримку ЗСУ;
  • благодійної допомоги на поточний рахунок Міністерства соціальної політики України, відкритий в Національному банку України, для забезпечення підтримки найуразливіших категорій населення:
    - задоволення продовольчих потреб;
    - облаштування місць розміщення біженців та громадян, які у зв’язку з бойовими діями залишили місце свого проживання;
    - забезпечення одягом та взуттям;
    - надання ліків та медичних препаратів;
    - забезпечення населення товарами першої необхідності;
    - задоволення інших першочергових потреб життєдіяльності людини;
  • на рахунки банків України для придбання облігацій внутрішньої державної позики “Військові облігації”;
  • на поточний рахунок клієнта – фізичної особи в розмірі, який відповідає пороговій фінансовій операції, та зазначений у статті 20 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (у розмірі до 400 000 грн), якщо такий клієнт не надав на вимогу банку відповідних документів або відомостей.

 

Одеська громадська приймальня УГСПЛ надає правову допомогу постраждалим від війни за підтримки Програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID Ukraine – USAID Україна) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. 

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт, або на сторінку у Фейсбук.