українською in english

Двадцять практичних порад громадам для комплексного, прозорого, інклюзивного та доброчесного відновлення

8 травня, 10:19

Територіальним громадам, які проходять процеси відновлення від наслідків російської агресії, варто робити інформацію про них відкритою, доступною і підзвітною. Такі рекомендації надані органам місцевого самоврядування експертною командою проєкту «Сприяння підвищенню стандартів планування та реалізації відновлення на муніципальному рівні», який було реалізовано Partnership for Transparency Europe в партнерстві з громадською організацією «4U», Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України», а також ГО  «Агенція міських ініціатив», ГО  «Агентство економічного розвитку» та ГО "Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень" в рамках ініціативи «REPAIR Ukraine».

Зокрема, щоб зробити інформацію про те, як відновлюються і розвиваються громади, відкритою і доступною в першу чергу для жителів цих громад, рекомендуються наступні кроки:

  • створити та регулярно оновлювати публічний розділ на офіційному сайті громади, присвячений відновленню: плани, проєкти, кошториси, перелік донорських організацій, статус реалізації проєктів відновлення тощо;
  • публікувати інформацію у форматі відкритих даних, що дозволить активістам, журналістам і аналітикам проводити незалежний моніторинг та аналіз реалізації проєктів, та витрат;
  • забезпечити візуалізацію ключової інформації (мапи проєктів, динаміка відновлення, інфографіка), щоб жителі громади без спеціальної підготовки могли орієнтуватися в процесі відновлення;
  • зазначити в локальних нормативно-правових актах вимоги щодо відкритості даних та інформації на всіх етапах відновлення: від планування до звітування.

Для того, щоб інформація про відновлення була прозорою, а місцева влада забезпечувала свою підзвітність громадянам, слід:

- регулярно звітувати перед громадою про стан реалізації Планів відновлення та розвитку (скорочено - ПВР) у форматі відкритих зустрічей, брифінгів, інтерв’ю, відеооглядів, постів у соцмережах, щорічних узагальнених звітів про виконання ПВР;

- забезпечити підзвітність управлінських рішень, тобто оприлюднювати проєкти рішень, протоколи засідань координаційних та дорадчих органів, виконавчого комітету та місцевої ради, а також рішення, прийняті за їх результатами, перелік запланованих або реалізованих проєктів відновлення тощо;

- розробити механізм громадського моніторингу відновлення за участю представників громадських організацій, журналістів, активних жителів та інших зацікавлених сторін.

Крім того, експерти рекомендують органам місцевого самоврядування активно залучати громадськість до участі у формування політики відновлення, зокрема через консультації, фокус-групи, опитування, дорадчі органі та інші форми участі на всіх етапах процесу відновлення. Обовʼязково слід забезпечити залучення представників/ць різних груп населення та всіх зацікавлених сторін (ВПО, бізнес, люди з інвалідністю, молодь, громадські активісти, жителі різних населених пунктів громади тощо) до участі в консультаціях та дорадчих органах, а також регулярно проводити інформаційні кампанії, збирати пропозиції громадян та враховувати їх при прийнятті рішень.

Що стосується роботи над Планами відновлення та розвитку, то за цим напрямком рекомендації наступні: 

  • розробляти План відновлення та розвитку як складову частину місцевої стратегії розвитку, з урахуванням середньо- та довгострокових цілей;
  • проводити аудит стратегічних та планувальних документів громади (стратегій, планів відновлення, програм розвитку) щодо відповідності законодавству, узгодженості між собою та усунення суперечностей;
  • використовувати чіткі індикатори для пріоритезації проєктів, ефективної системи моніторингу та оцінки ПВР;
  • підвищувати кваліфікацію ОМС через навчальні програми з підготовки стратегічних і планувальних документів;
  • розробити сценарії адаптації ПВР у разі повторних пошкоджень або інших змін.

На всіх етапах відновлення важливо взаємодіяти з центральними органами влади, суміжними громадами, особливо у питаннях щодо спільних об'єктів відновлення.

Водночас команда проєкту рекомендує центральним органам виконавчої влади забезпечити чітку та зрозумілу архітектуру планувальних документів у сфері відновлення, зокрома проаналізувати та усунути розбіжності між Законами України “Про засади державної регіональної політики” та “Про регулювання містобудівної діяльності”, особливо в частині щодо статусів та обов'язковості розроблення, взаємоповʼязаності або взаємовиключеності Стратегії розвитку, Плану відновлення та розвитку та Програми комплексного відновлення. Крім того, варто ініціювати роз’яснення щодо застосування переліку і критеріїв визначення територій відновлення, а ще - розробити освітні матеріали та методичні рекомендації для ОМС щодо процесів складання проєктів, реалізації та моніторингу виконання Планів відновлення та розвитку.

Також експертна команда проєкту провела моніторинг 10 обʼєктів відбудови у пілотних громадах. За його результатами рівень прозорості та доброчесності обʼєктів відновлення визначено як контрольований на пʼяти обʼєктах та вразливий - на пʼяти інших. При цьому на восьми з 10 обʼєктах виявлено ознаки 11 потенційних порушень тендерних закупівель, що стосувалися змісту тендерної документації або ймовірних переплат у кошторисах робіт.

За результатами цього дослідження органам місцевого самоврядування надано наступні рекомендації з підвищення рівня прозорості та доброчесності закупівель у процесі відновлення:

  • Забезпечити відкритість усіх етапів закупівель, зокрема через оприлюднення інформації на платформах Prozorro, DREAM та офіційних ресурсах громад.
  • Надавати перевагу конкурентним процедурам, зокрема відкритим торгам.
  • Дотримуватися вимог закону при складанні тендерної документації, забезпечити відсутність дискримінаційних вимог.
  • Стандартизувати підходи до перевірки підрядників на етапі допуску до участі в торгах.
  • Забезпечити реалістичне планування строків виконання робіт та якісну експертизу кошторисної документації.
  • Регулярно проводити незалежний аудит закупівель, залучаючи профільних експертів, аналітичні центри та громадськість.
  • Інституалізувати прозорість через внутрішні процедури, передбачивши чіткі стандарти моніторингу, звітності та реагування на виявлені порушення.
  • Розвивати практики участі громадськості через публічні обговорення, відкриті консультації та регулярне інформування жителів.

Нагадаємо, за результатами незалежного експертного оцінювання процесу формування, реалізації та моніторингу Планів відновлення та розвитку в 10 громадах Миколаївської, Одеської, Херсонської та Чернігівської областей загальний Індекс доброврядності процесу відновлення в середньому визначено на належному рівні: 53%. У межах проєкту 10 територіальних громад Миколаївської, Одеської, Чернігівської та Херсонської областей пройшли експертне оцінювання місцевої політики планування відновлення та розвитку на її відповідність принципам відновлення, що ґрунтуються на принципах належного демократичного врядування Ради Європи. Оцінювання відбувалося на основі розробленої в межах проєкту Методології, що передбачає вимірювання, оцінку та порівняння рівня впровадження органом місцевого самоврядування принципів доброго врядування та їхніх складових за чітко визначеними критеріями. 

У проєкті брали участь Бериславська, Високопільська, Кароліно-Бугазька, Коблівська, Куяльницька, Миколаївська, Михайло-Коцюбинська, Новобілоуська, Новобузька та Очаківська територіальні громади.


Проєкт «Сприяння підвищенню стандартів планування та реалізації відновлення на муніципальному рівні» реалізується Partnership for Transparency Europe в партнерстві з громадською організацією «4U» та Одеською обласною організацією ВГО КВУ в рамках Ініціативи «REPAIR Ukraine» за фінансування Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (BMZ) та Czech Development Cooperation.