українською in english

Індекс публічності Одеської міської ради 2018

2 жовтня, 13:00

За результатами моніторингу 2018 року публічність Одеської міської ради підвищилася на 9,7%, проте все одно залишається низькою (60%). Таким чином Одеська міська рада обіймає 22 місце з 24 обласних центрів України за рівнем публічності. Підвищити рівень публічності у порівнянні з минулим показником Одеській міській раді вдалося переважно завдяки оновленню офіційного веб-сайту ради, а не проактивній позиції міського голови, виконавчих органів, депутатів: оприлюднений більший об’єм інформації, ніж на старій версій сайту, покращений функціонал.

Зокрема, на новому сайті з’явилося трохи більше половини наборів даних, які мають бути оприлюднені у форматі відкритих даних - перелік укладених міською радою та її виконавчими органами договорів, незадіяних земельних ділянок, які можуть бути передані в користування, перелік перевізників, що надають послуги пасажирського автомобільного транспорту, інформація про рекламні засоби.

Вже вкотре недоліком у роботі Одеської міської ради залишається підзвітність та взаємодія з громадою. Взаємодія з громадськістю відбувається лише у випадках, прямо передбачених законодавством, без реальної ініціативи від міського голови, депутатів чи виконавчих органів. Таким чином, рівень залучення та впливу територіальної громади на розробку та реалізацію рішень залишається низьким.

Рівень публічності Одеського міського голови складає 60,6% (19 місце). Цей показник зріс на 16% (у порівнянні з 2017 роком) завдяки оприлюдненню на сайті ради  декларації міського голови, переліку його повноважень, зведеної інформації з номерами телефонів структурних підрозділів та працівників ради, зведеної та актуальної редакції бюджету міста, з’явилася зручна система пошуку документів за різними критеріями. Попри те, що Одеський міський голова здійснює виїзні прийоми громадян, недоліки у взаємодії з виборцями залишаються. Міський голова приділяє увагу прийому виборців лише дві години на місяць, а процедура потрапляння на особистий прийом є складною (відповідно до процедури мешканець Одеси спершу має побувати на прийомі у керівників структурних підрозділів або заступників міського голови), відсутня інформація про окрему процедуру здійснення прийом ініціативних груп або об’єднань.

Також на низькому рівні знаходиться взаємодія із громадою та ЗМІ. Одеський міський голова комунікує з журналістами в середньому лише один раз на місяць, а його сторінку у соціальній мережі Facebook веде прес-служба. За підсумками 2018 року, не ініціював проведення досліджень громадської думки щодо питань місцевого значення та з власної ініціативи не скликав громадські слухання. Найгірші показники у Одеського міського голови в частині підзвітності. Сама процедура звітування міського голови належним чином не врегульована у Статуті територіальної громади, а на звітуванні перед територіальною громадою не забезпечений вільний вхід будь-якого громадянина. Наприклад, у розпорядженні Одеського міського голови «Про організацію щорічного звіту Одеського міського голови перед територіальною громадою міста Одеси у 2018 році» зазначено, що відкритість звіту забезпечується шляхом його прямої трансляції на екранах біля приміщення, де відбуватиметься звітування. Окрім цього, Одеський міський голова окремо не звітує про виконання програми соціально-економічного розвитку та місцевих цільових програм.

Рівень публічності виконавчих органів Одеської міської ради дещо нижчий, ніж в Одеського міського голови, і складає 55,7% (за підсумками 2017 року було 52%). Виконавчі органи Одеської міської ради у загальнонаціональному рейтингу також обіймають 19 місце. Незначне збільшення рівня публічності вдалося досягти завдяки оприлюдненню частини відомостей, що мають бути оприлюднені як набори відкритих даних. Проте, варто зауважити, що ці дані в більшості оприлюднені не у форматі відкритих даних, а самі набори даних не оприлюднюються на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних.

На сайті міської ради відсутня інформація про пільги для різних категорій громадян, не оприлюднені відомості з формулами розрахунку тарифів на комунальні послуги, відсутні рішення про проведення земельних торгів і їх результати, не оприлюднені перелік земельних ділянок, що пропонуються для забудови, об’єкти комунальної власності, що передані в оренду чи інше право користування, не оприлюднено реєстр боргових зобов’язань суб’єктів господарювання комунальної власності територіальної громади, перелік розповсюджувачів реклами, що отримали дозвіл на розміщення зовнішньої реклами.

Рівень підзвітності у виконавчих органів Одеської міської ради дещо кращий, аніж в Одеського міського голови, проте все-одно залишається не високим. Загалом виконавчі органи не звітують на відкритій зустрічі перед територіальною громадою: лише районні адміністрації провели таке звітування, а ще 11 департаментів та управлінь звітували на прес-конференціях.

Не оприлюднені звіти про хід та результати відчуження комунального майна, про хід виконання програм поточного року, звіти про виконання фінансових планів комунальних підприємств, звіти про відстеження результативності регуляторних актів.

Найвищі показники щодо публічності демонструє депутатський корпус, рівень публічності котрого складає 63,7%. У порівнянні з 2017 роком депутатам вдалося підвищити його на 11%. У порівнянні з депутатськими корпусами інших обласних центрів одеські обранці обіймають лише 20 місце. Підвищення результатів депутатського корпусу загалом вдалося досягнути за рахунок наповнення запущеного у 2017 році окремого депутатського порталу, де майже в повній мірі оприлюднені інформація про депутатів, графіки прийому громадян, декларації. Натомість не оприлюднені права та обов’язки депутатів.

Не всі проекти порядку денного сесій оприлюднюються заздалегідь – значна частина вноситься із голосу під час засідання, не оприлюднюються відомості про зареєстрованих на засіданні депутатів. Враховуючи наявність частих випадків неперсонального голосування під час пленарних засідань, такі питання могли б бути врегульовані Етичним кодексом, проте відповідний документ також не затверджений радою.

Також не забезпечено належним чином участь громадян у засіданнях: не всіх вільно допускають на засідання ради, а для тих, хто бажає виступати на засіданні, є окрема процедура, проте така процедура є складною.

В частині підзвітності депутати не відрізняються від міського голови та виконавчих органів. Так, звіти про роботу постійних депутатських комісій не оприлюднені, комісії не звітували перед радою про результати своєї роботи, радою не затверджені строки та графік звітування депутатів, на публічній зустрічі із виборцями прозвітували лише 17 із 64 депутатів.

Більш детальну інформацію про показники публічності кожного з 24 муніципалітетів, що досліджувалися, можна знайти на сайті Індексу публічності: publicityindex.org

Довідково: Індекс публічності – це загальнонаціональна кампанія моніторингу прозорості, відкритості та підзвітності діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування. Об’єктом моніторингу є міські ради в обласних центрах України. У 2019 році вимірювання здійснювалося також у тимчасово перенесених обласних центрах Донецької та Луганської областей. Проект реалізовується уже шостий рік поспіль й має на меті оцінити, наскільки публічно приймаються рішення і втілюється в життя політика муніципалітетів, і яким є внесок основних суб’єктів місцевого самоврядування – міського голови, депутатів та виконавчих органів – в цей процес. Система показників Індексу публічності розроблена на основі положень українського законодавства та міжнародних стандартів у сфері публічності муніципальної влади. Результатом проведеної кампанії є публікація щорічного всеукраїнського дослідження – «Індекс публічності місцевого самоврядування 2018».