українською in english

Передвиборний вересень на Одещині: дочасна агітація, проблеми в роботі комісій та зловживання адмінресурсом

6 жовтня, 12:07

Перебіг виборчого процесу у вересні на Одещині в цілому характеризувався дочасним стартом активності організацій політичних партій з ознаками передвиборчої агітації. Спостерігачі ОПОРИ подали понад 30 заяв до правоохоронних органів.

Про це 6 жовтня під час пресконференції в Одесі розповіли Анастасія Матвієнко, координаторка спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами в Одеській області, та Анатолій Бойко, експерт Громадянської мережі ОПОРА.

З 15 вересня розпочався процес висування кандидатів організаціями партій на відповідних виборах. Спостерігачі ОПОРИ докладали зусиль для того, щоб потрапити на з’їзди 12 організацій партій для спостереження за процесом висування кандидатів до Одеської обласної ради: «Слуга народу», «Європейська солідарність», «Опозиційна платформа – За життя», «За майбутнє», ВО «Батьківщина», «Голос», ВО «Свобода», «Наш край», «Перемога Пальчевського», «Пропозиція», «Довіряй ділам» та Української морської партії Сергія Ківалова.

У більшості випадків організації партій виконали вимоги, передбачені Виборчим кодексом щодо порядку висування кандидатів. Проте в окремих випадках порядок акредитації, передбачений організаціями партій, став додатковою перешкодою потраплянню на такі заходи. В переважній більшості випадків, виконавши всі вимоги для отримання акредитації, спостерігачам ОПОРИ вдалось потрапити на з’їди або конференції організацій партій, крім «Опозиційної платформи – За життя», на яку спостерігача не акредитували. Крім того, спостерігачу ОПОРИ не вдалось ідентифікувати місце проведення конференції обласною організацією партії «Слуга народу» за адресою, вказаною в офіційному повідомленні, проте вдалось її відвідати за іншою адресою та в інший час.

«В цілому територіальні виборчі комісії, які встановлюватимуть  результати виборів на виборах за системою пропорційного представництва наразі в переважній більшості дотримувались загальних вимог щодо прозорості організації своєї роботи, положень та процедур Виборчого кодексу. Тим не менш, майже половина комісій, охоплених спостереженням, періодично допускали помилки в процедурах організації своєї роботи та прийняття рішень. Наприклад, у Роздільнянській міській та районній ТВК майже половина членів комісії не дотримувалась обов’язку щодо відвідування засідань комісії», - повідомила Анастасія Матвієнко.  Водночас, на її думку, ситуація, яка спостерігається в охоплених вибірковим спостереженням сільських та селищних ТВК у малих громадах, дає підстави допускати, що рівень організації виборів в окремих сільських та селищних територіальних громадах, кількість виборців в яких є меншою за 10 тисяч, можуть в кінцевому рахунку втратити ознаки чесних, конкурентних та демократичних виборів.

Показовою для такого висновку, зокрема, є організація виборів в Кароліно-Бугазькій сільській громаді Білгород-Дністровського району, де зафіксовані процедурні порушення в роботі комісії, відсутність чинного рішення про утворення багатомандатних виборчих округів станом на завершення процесу висування кандидатів, а також рішення про відмову в реєстрації трьох переліків організацій партій та значній кількості окремих кандидатів з підстав, які не передбачені Виборчим кодексом України.

Лише в обласній ТВК процес реєстрації кандидатів від однієї організації партії став приводом для відкритого конфлікту між членами ТВК. В цілому ж процес реєстрацію кандидатів міськими, районними ТВК проходив без явних ознак конфліктів та протистоянь. Проте суб’єкти виборчого процесу незгоди із рішеннями комісій щодо реєстрації кандидатів активно виражають у судовому порядку. Станом на 2 жовтня в області оскаржувалось більше 40 таких рішень ТВК, зокрема одне рішення Одеської обласної ТВК, три рішення Одеської міської ТВК, одне рішення Подільської районної ТВК. Після завершення судових спорів, а також строку для відмови кандидатів від балотування ОПОРА зробить окремий огляд процесу реєстрації кандидатів в Одеській області. 

Серед тих громадян, які були висунуті організаціями партій на посаду Одеського міського голови, найбільшу активність проявляли чинний міській голова Геннадій Труханов («Довіряй ділам»), Сергій Калинчук («За майбутнє») та Петро Обухов («Європейська солідарність»).

Є підстави вважати, що використання адміністративних ресурсів, в виборчих цілях може стати трендом на виборах Одеського міського голови.

«Випадки таких зловживань, на жаль, не містять належних запобіжників у Виборчому кодексі України, а отже не можуть мати і належного покарання в разі їх використання для отримання переваги над виборчими конкурентами», - пояснила Анастасія Матвієнко.

Так, прикладом діяльності з ознаками зловживань бюджетними ресурсами міста, що, ймовірно, мотивовані виборчими перегонами, є організація надання матеріальної допомоги у вигляді медичних засобів соціально незахищеним верствам населення міста Одеси. Заходи охоплюють 95 тисяч осіб, відбуваються через міські територіальні центри надання соціальних послуг населенні, медичні засоби надаються громадянам з друкованими матеріалами, що інформують про роль міського голови в організації відповідних заходів. Заходи здійснюються за фінансування коштом міського бюджету. Відповідні зміни на 13,3 млн грн до міської цільової програми були внесені в липні.

Враховуючи відсутність чітких виборчих процедур щодо запобігання зловживанню адміністративним ресурсом, ОПОРА пропонувала всім міським головам в Одеській області задекларувати свою підтримку Кодексу етичної поведінки посадових осіб та державних службовців під час виборів. Станом на 1 жовтня 2020 р., Кодекс етичної поведінки в Одеській області підписав міський голова міста Рені.

Для Одеської області в цілому перебіг виборчого процесу у вересні характеризувався дочасним стартом активності організацій політичних партій з ознаками передвиборчої агітації. Масове розміщення політичної реклами на носіях зовнішньої реклами в Одеській області в рамках виборчого процесу розцінюється як здійснення передвиборчої агітації за межами строків, встановлених Виборчим кодексом.

В усіх відомих спостерігачам ОПОРИ випадках були подані заяви до відділків Національної поліції в області про можливі правопорушення. Станом на 4 жовтня спостерігачі ОПОРИ зробили 35 таких повідомлень з приводу агітації без належних вихідних даних і порядку здійснення агітації.

Зі звітом можна ознайомитися за посиланням.

Спостереження ОПОРИ спрямоване на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за черговими місцевими виборами, які відбудуться 25 жовтня. До спостереження залучено 188 спостерігачів по всій країні, а в день голосування до них долучаться короткотермінові спостерігачі. Крім того, ОПОРА також моніторить використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, а громадські омбудсмени досліджують вільний доступ до виборчих дільниць та захищають виборчі права громадян.