українською in english

​​Проведення сесій Одеської міської ради онлайн
: законодавчі аспекти

17 червня, 15:29

В Одесі міський голова Геннадій Труханов 16 червня затвердив порядок проведення дистанційних засідань Одеської міської ради в умовах воєнного стану. Документ передбачає, що пленарні засідання можна проводити в режимі відеоконференції. Тим часом на 29 червня призначено XIV сесію ОМР.

Експерти Одеської обласної організації ВГО “Комітет виборців України” проаналізували чинне законодавство на предмет того, якими зараз є вимоги щодо проведення сесій місцевих рад в режимі онлайн.

Що говорить закон?

Пункт 11-1 “Прикінцевих та перехідних положень” Закону України «Про місцеве самоврядування»

- дозволяє проводити дистанційні засідання ради в період карантину;

- у разі відсутності норм у Регламенті порядок проведення дистанційних засідань визначається міським головою та ДІЄ ДО внесення змін у Регламент;

- порядок повинен забезпечувати можливість реалізації прав депутатів, ідентифікацію особи, встановлення і фіксацію результатів голосування;

- до порядку денного дистанційного засідання можуть вносити ВИНЯТКОВО питання невідкладного внесення змін до місцевого бюджету, інші питання щодо невідкладних робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій або якнайшвидшої ліквідації особливо тяжких надзвичайних ситуацій, спричинених спалахами, епідеміями та пандеміями, чи реалізації повноважень, пов’язаних з такими обставинами, процедурні питання;

-  рішення про дистанційне засідання ради доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 24 години до його початку із порядком денним та порядок доступу до трансляції сесії;

- запис дистанційного засідання є невід’ємною частиною протоколу засідання;

- на проєкти рішень та рішення не поширюються вимоги Закону “Про доступ до публічної інформації” (ч.3 ст. 15 щодо термінів оприлюднення) та вимоги інших законів.

Деякі питання, що залишаються неврегульованими

Водночас є чимало нюансів, які наразі не регулюються повною мірою чинними нормативно-правовим актами (НПА). Зокрема:

- порядок проведення дистанційних засідань, визначений міським головою, повинен бути оприлюдненим, оскільки НПА набирає чинність після його оприлюднення (ст. 59 Закону “Про місцеве самоврядування”);

- порядок роботи сесій визначається Регламентом ради, тож внесення змін до Регламенту має стати першим питанням порядку денного першого дистанційного засідання ради;

- проєкти рішень, що виносяться на розгляд дистанційного засідання ради, можуть не публікуватися за 10 днів до сесії лише якщо вони стосуються зазначеного вище переліку питань. Якщо ж планується розгляд питань, даним переліком не передбачених, то такі проєкти рішень мусять бути оприлюдненими за 10 днів до сесії;

- так само на питання порядку денного та рішення ради, що виносяться на розгляд дистанційного засідання, не поширюються норми лише щодо термінів оприлюднення (за 10 днів до сесії), а сам обов’язок їх оприлюднення залишається чинним;

- через відсутність тексту Порядку проведення дистанційних засідань залишаються невідомими механізм ідентифікації депутатів, встановлення результатів голосування, термінів та обсягів оприлюднення актів, прийнятих під час сесії, регулювання принципів гласності та відкритості, забезпечення доступу громадян до участі роботі сесії тощо.

Окремо варто зазначити, що вимогами Указу Президента України “Про введення воєнного стану в Україні” та інших нормативно-правових актів, прийнятих після 24 лютого 2022 року, зараз не обмежено обов’язок місцевих рад проводити сесійні засідання не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Так само невизначена ситуація склалася і з дотриманням органами місцевого самоврядування вимог Закону “Про доступ до публічної інформації”. Немає жодного прямого обмеження прав громадян на доступ до проєктів та рішень ради, проте в Одеській міській раді з офіційного сайту видалено майже всі нормативні документи та рішення.

В цілому, можна констатувати, що нормативне-правове забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування не відповідає викликам введення воєнного стану та об’єктивно потребує негайної систематизації та чіткої процедури дій ОМС в кожному окремому випадку.