українською in english

Вісім з десяти: оцінка діяльності місцевої влади Одеси щодо забезпечення безпеки в умовах воєнного стану

27 грудня, 10:16

Експерти громадської приймальні УГСПЛ в м. Одесі, яка працює на базі Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України», 24 грудня 2024 року презентували аналітичний звіт щодо забезпечення безпеки в умовах воєнного стану в Одеській міській громаді. Згідно з висновками дослідження, яке здійснено з використанням інструменту «Місцевий індекс прав людини», реалізацію повноважень місцевого самоврядування щодо забезпечення безпеки в умовах воєнного стану оцінено у 8 балів з 10 можливих за методологією. Експерти також представили рекомендації для місцевої влади окремо у сферах реагування. Серед загального блоку рекомендацій виділено необхідність модернізації системи евакуації населення та впровадження комплексного підходу щодо забезпечення безпеки відпочивальників на пляжних ділянках міста. 

У зв'язку зі збройною агресією рф проти України, що триває, питання забезпечення безпеки населення стало одним із пріоритетів місцевої політики. Органи місцевого самоврядування (ОМС) були вимушені переглянути свою діяльність відповідно до умов війни та продовжують це здійснювати відповідно до актуальної безпекової ситуації. Зважаючи на безпекові виклики та важливу стратегічну роль міста Одеси з огляду на економічні, політичні та культурні аспекти в умовах повномасштабної війни, впровадження та дотримання місцевих стандартів громадської безпеки та цивільного захисту населення є безумовним пріоритетом для громади. Рівень забезпечення безпеки в умовах воєнного стану в Одеській міській громаді та стан виконання позитивних зобов’язань ОМС міжнародних і національних актів у сфері прав людини щодо розвитку безпечного середовища дослідили експерти громадської приймальні УГСПЛ в м. Одесі, яка працює на базі Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України».

Як зазначив під час презентації заступник голови Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України» Ігор Бринош, у ході моніторингу експерти оцінювали пять основних сфер: впровадження місцевих програм забезпечення громадської безпеки та цивільного захисту населення, проведення заходів цивільного захисту населення та запобігання правопорушенням у взаємодії з поліцією, інформаційно-просвітницька діяльність ОМС, диджиталізація безпеки в громаді, стан захисних споруд в місті. Дослідження проводилось на основі методології «Місцевого індексу прав людини» (МІПЛ). Експерти визначили 10 індикаторів, 9 з яких відповідають базовій методології МІПЛ за напрямком «Безпека в громаді». Один індикатор, який торкається безпечного функціонування пляжних зон в місті, внесено додатково з огляду на специфіку громади та вплив цього фактору на безпекову ситуацію та відчуття безпеки серед містян та відпочивальників.

За словами юриста громадської приймальні УГСПЛ в м. Одесі Артема Таукача, загалом діяльність місцевого самоврядування щодо забезпечення безпеки в умовах воєнного стану в Одеській міській громаді оцінено на достатньо високому рівні (з 10 індикаторів зараховано 8). Зокрема, встановлено, що прийняті та діють місцеві програми громадської безпеки та цивільного захисту населення, впроваджуються відповідні інформаційно-просвітницькі кампанії у співпраці з правоохоронними органами. У разі виникнення загроз або ситуацій надзвичайного характеру, органами місцевого самоврядування створено систему евакуації населення та визначено пункти евакуації у всіх районах міста до безпечних регіонів. Проте результати моніторингу вказують на необхідність модернізації системи евакуації населення з урахуванням викликів та реалій воєнного стану, а також розробку/оновлення планів евакуації маломобільних груп населення.

Експерти встановили, що в громаді затверджено Перелік збірних пунктів евакуації населення міста Одеси від 27.05.2015 року, тож юридично система евакуації населення створена. Проте така система була впроваджена задовго до початку повномасштабного вторгнення, і зазнавала змін лише стилістичних, у зв’язку із перейменуванням вулиць та районів. Тому експерти виділили необхідність перегляду та модернізації системи евакуації у зв’язку із реаліями повномасштабної війни, воєнного стану та актуальними безпековими викликами для громади та регіону, а також прописали окрему мапу рекомендацій з цього питання.

Підкреслено важливість здійснення місцевим самоврядуванням модернізації системи оповіщення населення та розвиток цифрових інструментів у сфері безпеки. У місті впроваджено Інтегровану систему відеоспостереження та відеоаналітики, яка під час повномасштабного вторгнення підтвердила свою ефективність. Пріоритет розвитку для ОМС цього напрямку підтверджує діяльність окремого структурного підрозділу - КУ «Центр інтегрованої системи відеоспостереження та відеоаналітики міста Одеси «Центр-077». Також в цільовій програмі цифрової трансформації «Цифрова.Одеса» на 2024 - 2026 роки закладено кошти для впровадження Ситуаційно-аналітичного центру (САП). При створенні САП експерти рекомендували застосовувати сучасні підходи роботи з цифровими даними та стандарти захисту прав людини.

Стан забезпечення населення захисними спорудами в цілому задовільний, проте відзначається тенденція посилення роботи ОМС в цьому напрямку. На початку 2023 року показник забезпечення укриттями по м. Одесі був приблизно 30% охоплення населення під час тривог, станом на час проведення дослідження його вдалося збільшити до 80%. Найбільш критична ситуація з укриттями в густонаселеному Пересипському районі, де місцевою владою планується встановлення модульних захисних споруд у місцях масового скупчення населення. Більшість закладів середньої освіти міста забезпечені власним укриттям, або було узгоджено користування учнями та педагогами укриттями у приватних будівлях, розташованих неподалік. Експертами відзначена як позитивна практика створення інтерактивної онлайн мапи укриттівбомбосховищ та її публікація на офіційному сайті громади.  

За результатами моніторингу вбачається недостатній рівень забезпечення безпеки у рекреаційних зонах міста, зокрема на пляжних ділянках. У 2024 році в місті було вперше після повномасштабного вторгнення у повноцінному форматі відкрито пляжі. Проте нагальною проблемою безпечної роботи пляжів став доступ до укриттів, більшість з яких проблематично використовувати з огляду на швидкість балістичного озброєння та відповідно невеликий час для слідування до укриття.

«Більшість укриттів у межах пляжних зон – це паркінги або підвальні приміщення житлових комплексів чи закладів. Беручи до уваги те, що балістична ракета, запущена з території тимчасово окупованої АР Крим, підлітає до міста за декілька хвилин, відстань до укриттів, визначених переліком об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту в межах пляжних зон м. Одеси, є занадто довгою», - відзначив Артем Таукач.

За результатами дослідження сформована мапа рекомендацій для покращення рівня забезпечення безпеки в умовах воєнного стану в Одеській міській громаді, яка буде надіслана для врахування до Одеської міської ради. Перелік рекомендацій виписано окремо для кожного з 10 індикаторів, з яких здійснювалась оцінка. Найбільш важливі рекомендації торкаються необхідності модернізації системи евакуації населення та впровадження комплексного підходу щодо забезпечення безпеки відпочивальників на пляжних ділянках міста. Зокрема, як підкреслили представники приймальні УГСПЛ в м. Одесі, до наступного пляжного сезону в ОМС та інших державних субєктів є достатньо часу, аби розробити комплексний підхід щодо забезпечення безпеки відпочивальників в разі відкриття пляжних зон для відпочинку, в тому числі здійснити завчасне комплексне обстеження пляжних ділянок з врахуванням актуальних безпекових викликів.

Ознайомитися з моніторинговим звітом «Забезпечення безпеки в умовах воєнного стану в Одеській міській громаді» можна на нашому сайті.

Відео презентації звіту «Забезпечення безпеки в умовах воєнного стану в Одеській міській громаді». 

Дослідження «Забезпечення безпеки в умовах воєнного стану в Одеській міській громаді» провела Громадська приймальня УГСПЛ в місті Одесі, яка працює на базі Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України». Звіт підготовлено в межах проєкту «Правосуддя для людей, які постраждали від російської агресії» за підтримки чеської організації «People in Need».