українською in english

Як отримувати пенсію людям, котрі виїхали за кордон?

20 червня, 14:37

У зв’язку із повномасштабним вторгненням росії на територію України мільйони наших співвітчизників були вимушені виїхати за кордон. Серед них багато людей пенсійного віку. Чи мають вони право отримувати пенсійні виплати, перебуваючи за межами Батьківщини? Практичні поради надали адвокатка та юрист приймальні Української Гельсінської спілки з прав людини в м. Одеса Юлія Лісова і Артем Таукач.

Тема пенсійного забезпечення хвилює суспільство, адже 8 лютого 2023 року у Верховній Раді був зареєстрований законопроєкт № 9004 «Про внесення зміни до статті 19 Закону України «Про Державну прикордонну службу України» щодо надання Пенсійному фонду України інформації про перетин кордону». Таким чином законотворці хочуть зобов’язати прикордонників звітувати перед Пенсійним фондом щодо виїзду пенсіонерів за кордон або на тимчасово окуповану територію України через контрольні пункти в’їзду-виїзду. Імовірно, ухвалення такого закону дало б Пенсійному фонду підстави призупиняти виплату пенсій усім, хто виїжджає з України. Але до ухвалення законопроєкту не дійшло, наразі він знаходиться на розгляді в парламентських комітетах. 

Недарма багато інтернет-ресурсів поширили наступну інформацію: «Українці, які через війну виїхали за кордон і планують залишитися там назавжди, не зможуть отримувати українську пенсію», «відповідно до ст. 51 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне забезпечення» під час виїзду пенсіонера за кордон на постійне місце проживання виплата пенсії йому зупиняється, «міграційна служба передає дані про громадян ПФУ після чого пенсії перестають нараховувати» і т.д.

Що ж, пропонуємо дослідити це більш детально.

Варто розпочати з того, що відповідно до статті 49 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», виплата пенсії за рішенням територіальних органів Пенсійного фонду або за рішенням суду припиняється на весь час проживання пенсіонера за кордоном, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України.

Наразі Україна має окремі чинні двосторонні угоди в галузі пенсійного забезпечення з Азербайджаном, Білоруссю, Грузією та Молдовою, ухвалені у 90-х роках. 

А угоди з Монголією, Румунією та Угорщиною продовжують діяти на підставі домовленостей, досягнутих ще за радянських часів.

Ще з низкою країн ми маємо угоди, які передбачають пропорційний принцип пенсійного забезпечення. Це Болгарія, Латвія, Литва, Іспанія, Польща, Португалія, Словаччина, Чехія та Естонія.

Пропорційний принцип означає, що кожна сторона призначає й виплачує пенсію лише за стаж, набутий на її території. У разі переїзду пенсіонера на постійне проживання до цих країн виплата пенсії продовжується українською стороною. Пенсійний фонд переказує призначену в Україні пенсію щокварталу у валюті тієї країни, де проживає пенсіонер, за офіційним обмінним курсом Національного банку України.

Якщо ж пенсіонер, який працював в одній із зазначених країн, повертається жити до України, необхідно звернутися до сервісного центру Пенсійного фонду для оформлення так званого формуляра. На його підставі частина пенсії буде призначена й пересилатиметься в Україну тією державою, де людина працювала. Решту пенсії (за український стаж) призначатимуть уже за вітчизняним законодавством.

Виходячи з вищенаведеного, можна дійти висновку, що права на отримання пенсії у осіб, котрі виїхали за кордон, якщо інше не передбачено міжнародним договором, немає.

Але є нюанс.

Конституційний Суд України 07 жовтня 2009 року ухвалив Рішення у справі за конституційним поданням Верховного Суду України № 25-рп/2009 (справа № 1-32/2009), яким визнав такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення пункту 2 частини першої статті 49, другого речення статті 51 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV.

У вказаному рішенні Конституційний Суд України дійшов висновків, що конституційне право на соціальний захист включає право громадян на забезпечення їх у старості. Пенсія за віком, за вислугу років та інші її види, що призначаються у зв’язку з трудовою діяльністю, заслужені попередньою працею і є однією з форм соціального захисту. Цим визначається зміст і характер обов’язку держави стосовно тих громадян, які набули право на одержання пенсії.

Більш того, у рішенні Європейського суду з прав людини у справі «Пічкур проти України», яке набрало статусу остаточного 7 лютого 2014 року, відповідно до п. 51, право на отримання пенсії як таке стало залежним від місця проживання заявника. Це призвело до ситуації, в якій заявник, пропрацювавши багато років у своїй країні та сплативши внески до системи пенсійного забезпечення, був зовсім позбавлений права на пенсію лише на тій підставі, що він більше не проживає на території України.

Суд звернув увагу, що сторони провадження не оскаржували того, що якби заявник продовжив проживати на території України, він і надалі б отримував пенсію; із цього випливає, що інтереси заявника належать до сфери застосування статті 1 Першого протоколу та права на майно, яке вона гарантує.

Виходячи із правової, соціальної природи пенсій право громадянина на одержання призначеної йому пенсії не може пов’язуватися з такою умовою як постійне проживання в Україні; держава відповідно до конституційних принципів зобов’язана гарантувати це право незалежно від того, де проживає особа, якій призначена пенсія, - в Україні чи за її межами.

Отже, тимчасове або постійне проживання закордоном не є підставою для припинення виплати «української» пенсії.

Якщо пенсію все ж перестали нараховувати?

Рішення територіальних органів Пенсійного фонду України про припинення виплати пенсії в зв’язку із виїздом особи за кордон є протиправними.

У випадку прийняття такого рішення необхідно звернутися до відповідного територіального органу ПФУ із заявою про поновлення виплати пенсії відповідно до вимог статтей 46, 49 Закону № 1058-IV.

Нараховані суми пенсії, не отримані з вини органу, що призначає і виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком з нарахуванням компенсації втрати частини доходів (ч. 2 статті 46 Закону № 1058-IV).

Також слід пам’ятати, що рішення органів Пенсійного фонду України про припинення виплати пенсії, про відмову у поновленні виплати пенсії, а також бездіяльність щодо поновлення виплати пенсії можуть бути оскаржені в судовому порядку відповідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України.

Одеська громадська приймальня УГСПЛ надає правову допомогу постраждалим від війни за підтримки Програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID Ukraine – USAID Україна) «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини. 

У світі USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд. доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт, або на сторінку у Фейсбук.

Фото: 24tv.ua