українською in english

Як працює громадський бюджет (бюджет участі)?

13 серпня, 14:45

Завдяки посиленню процесів децентралізації в Україні з’явився громадський бюджет (бюджет участі), який надає можливість кожному жителю брати участь у розподілі коштів місцевого бюджету через створення проєктів для покращення ситуації в громаді та/або голосування за них. У зв’язку з введенням воєнного стану на території України та безпековими викликами, інструмент бюджету участі використовується не у всіх громадах. Представники Ренійського ресурсного центру для неурядового сектору, який працює в Одеській області, підготували правову консультацію про природу та алгоритм роботи громадського бюджету (бюджету участі), а також пояснили, як функціонує громадський бюджет у громадах під час повномасштабного вторгнення.

Що таке громадський бюджет та як його використовувати?  

Громадський бюджет - це інструмент прямої демократії, за допомогою якого кожен житель територіальної громади має змогу долучитися до бюджетного процесу, зрозуміти його принципи та вплинути на рішення щодо видаткової частини місцевого бюджету.

Дія такого механізму полягає у розподілі частини місцевого бюджету жителями через розробку і подання ними проєктів, спрямованих на підвищення комфортності проживання у громаді та відкритого голосування за ці проєкти іншими жителями. Таким чином, важливі рішення стосовно життя та благоустрою громади мають змогу приймати жителі громади, а не тільки представники влади.

Варто розпочати з того, що громадський бюджет є відносно новим демократичним інструментом в Україні. Вперше бюджет участі було впроваджено в 2015 році в трьох містах - Чернігові, Черкасах та Полтаві. З того часу не прийняли профільне законодавство, яке б зобов’язувало органи місцевого самоврядування створювати громадські бюджети і, відповідно, виділяти на це кошти.

Громадські бюджети опосередковано регулюються такими нормативно-правовими актами, як: Закон України "Про місцеве самоврядування", наказ Мінфіну "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо механізмів участі громадськості у бюджетному процесі на місцевому рівні", постанова Кабміну "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики".

Який алгоритм роботи громадського бюджету?

Можна окреслити наступні основні етапи реалізації громадського бюджету: 

  • ініціювання громадського бюджету. На цьому етапі також необхідно обрати електронний майданчик, на якому будуть публікуватися проєкти жителів. Прикладом може слугувати вебплатформа «Єдина платформа місцевої електронної демократії» (скорочено e-DEM);
  • розробка та затвердження органами місцевого самоврядування Положення або іншого нормативно-правового акту;
  • інформаційно-промоційна кампанія, яка проводиться впродовж усього процесу реалізації громадського бюджету. Вона зокрема передбачає ознайомлення учасників з основними процедурами, етапами, особливостями інформування про події (заходи) на усіх етапах формування громадського бюджету;
  • підготовка та подання проєктів. Зазвичай готують та подають проєкти жителі громади, вимоги до учасників (вік тощо) визначаються місцевими нормативно-правовими актами;
  • експертиза та відбір проєктів;
  • голосування за проєкти та визначення проєктів-переможців. Голосують жителі громади онлайн або офлайн, вимоги до голосуючих (наприклад, віковий ценз) визначаються місцевими нормативно-правовими актами;
  • реалізація проєктів-переможців. Зазвичай проєкти реалізуються протягом року. Тобто проєкт-переможець 2021 року має бути реалізовний до кінця 2022 року;
  • моніторинг реалізації проєктів-переможців;
  • підготовка та публікація звітності щодо реалізації проєктів-переможців;
  • оцінка успішності процесу громадського бюджету. 

Чи функціонує громадський бюджет в громадах під час повномасштабного вторгнення?

Впровадження воєнного стану прямо не обмежує можливість громадського бюджетування. Тим не менш, значна кількість ініціатив «заморозилася» на невизначений термін, зокрема, через необхідність фінансування інших напрямків, таких як, наприклад, допомога Збройним Силам України. У той же час інструмент бюджету участі також може дозволити реалізовувати ініціативи щодо підтримки ЗСУ. Наприклад, в Івано-Франківській громаді за допомогою інструментарію громадських бюджетів жителі допомагають ЗСУ, зокрема закупівлею та/або виготовленням дронів.

У громадах Одеської області наразі інструментарій громадського бюджету використовується обмежено. У місті Одесі на період воєнного стану реалізацію ініціативи громадський бюджет призупинено, про що повідомила пресслужба Одеської міської ради. У 2021 році на платформі Одеської міської ради «Соціально активний громадянин» одесити подали 100 проєктів на загальну суму 110 млн грн. Були обрані проєкти-переможці, загальна сума видатків на їхню реалізацію становила понад 49 млн грн. У 2022 році громадський бюджет мав би піти на інноваційний коворкінговий простір для дорослих, капітальний ремонт елементів благоустрою прибудинкової території, мобільну паліативну допомогу, дитячий майданчик «Юний Десант» та інші корисні для громади ініціативи. Реалізація цих та інших проєктів-переможців стане можливою після закінчення воєнного стану. В той же час в Одеській області є громади, які продовжують впровадження громадського бюджету. Наприклад, у Красносільській ТГ завдяки інструментам бюджету участі жителі громади проголосували за створення спортивного майданчика, «лаунж-зони», простору інтелектуального розвитку тощо.

Для отримання більш детальної інформації з цього та інших правових питань в сфері діяльності неурядових організацій, звертайтесь до ресурсних центрів підтримки місцевих неурядових організацій, громадських ініціатив та волонтерських спільнот:

  • Ренійський ресурсний центр, Одеська область (працює на базі громадської організації «Регіональний аналітичний центр»): Марія Пісковець, 0689213861, mpiskovec64@gmail.com
  • Вознесенський ресурсний центр, Миколаївська область (працює на базі громадської організації «Агентство економічного розвитку»): Вікторія Савчук, 0665043006, savchuk@aer.net.ua
  • Білозерський ресурсний центр, Херсонська область (працює на базі громадської організації «Білозерський центр регіонального розвитку»): Катерина Оксенюк, 0950874860,  bilozerka.center@gmail.com

*   *   *

Регіональні ресурсні центри для підтримки місцевих неурядових організацій, громадських ініціатив та волонтерських спільнот створені та працюють як інституційні осередки розбудови неурядового сектору та підтримки соціальної згуртованості на місцевому та регіональному рівні, в рамках партнерської ініціативи «Підтримка неурядового сектору Півдня України задля відновлення громад та регіону», яка впроваджується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України».