українською in english

Який порядок подання та розгляду електронних петицій?

6 серпня, 15:14

Завдяки процесам цифрової трансформації в Україні стало можливим подання такого особливого виду колективних звернень як електронні петиції. У правовій консультації представники Ренійського ресурсного центру для неурядового сектору, який працює в Одеській області, окреслили особливості електронної петиції та вимоги до її змісту, а також надали алгоритми подання петиції. Окремо правники розглянули особливості розгляду електронних петицій органами влади та перелічили випадки, коли петиції можуть ними не розглядатися. В публікації також наведено актуальний досвід використання інструментарію електронних петицій жителями Одеської області.

Що таке електронна петиція? 

Електронна петиція – форма колективного звернення громадян до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України або органу місцевого самоврядування. За умови набрання необхідної кількості голосів, таке звернення підлягає обов’язковому розгляду.

Які вимоги до змісту електронної петиції?

В електронній петиції має бути викладено суть звернення, зазначено прізвище, ім’я, по батькові автора (ініціатора) електронної петиції, адресу електронної пошти. На вебсайті відповідного органу або громадського об’єднання, що здійснює збір підписів, обов’язково зазначаються дата початку збору підписів та інформація щодо загальної кількості та переліку осіб, які підписали електронну петицію.

Електронна петиція не може містити заклики до повалення конституційного ладу, порушення територіальної цілісності України, пропаганду війни, насильства, жорстокості, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, заклики до вчинення терористичних актів, посягання на права і свободи людини. Відповідальність за зміст електронної петиції несе автор (ініціатор) електронної петиції.

Як подати електрону петицію?

Для створення електронної петиції її автор (ініціатор) заповнює спеціальну форму на офіційному вебсайті органу, якому вона адресована, або вебсайті громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронних петицій, та розміщує текст електронної петиції.

Електронна петиція оприлюднюється на офіційному вебсайті відповідного органу або на вебсайті громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронних петицій, протягом двох робочих днів з дня надсилання її автором (ініціатором). У разі невідповідності електронної петиції встановленим вимогам оприлюднення такої петиції не здійснюється, про що повідомляється автору (ініціатору) не пізніше строку, встановленого для оприлюднення.

Дата оприлюднення електронної петиції на офіційному вебсайті є датою початку збору підписів на її підтримку. Відповідні органи державної влади, органи місцевого самоврядування та громадські об’єднання під час збору підписів на підтримку електронної петиції зобов’язані забезпечити:

  • безоплатність доступу та користування інформаційно-телекомунікаційною системою, за допомогою якої здійснюється збір підписів;
  • електронну реєстрацію громадян для підписання петиції;
  • недопущення автоматичного введення інформації, у тому числі підписання електронної петиції, без участі громадянина;
  • фіксацію дати і часу оприлюднення електронної петиції та підписання її громадянином.

Які особливості розгляду електронних петицій органами влади?

Відповідно до чинного законодавства, розгляд електронної петиції здійснюється невідкладно, але не пізніше десяти робочих днів з дня оприлюднення інформації про початок її розгляду. Відповідь на електронну петицію не пізніше наступного робочого дня після закінчення її розгляду оприлюднюється на офіційному вебсайті органу, якому вона була адресована, а також надсилається у письмовому вигляді автору (ініціатору) електронної петиції та відповідному громадському об’єднанню, яке здійснювало збір підписів на підтримку відповідної електронної петиції.

У разі визнання за доцільне викладені в електронній петиції пропозиції можуть реалізовуватися органом, якому вона адресована, шляхом прийняття з питань, віднесених до його компетенції, відповідного рішення. Наприклад, можливе ініціювання законопроєктів щодо законодавчого урегулювання порушених у петиції питань. Інформація про кількість підписів, одержаних на підтримку електронної петиції, та строки їх збору зберігається не менше трьох років з дня оприлюднення петиції.

Чи можуть не розглянути електронну петицію?

Електронна петиція, яка в установлений строк не набрала необхідної кількості голосів на її підтримку, після завершення строку збору підписів на її підтримку буде розглядатися як звернення громадян.

Стосовно вимог щодо кількості голосів та строку, відведеному на їх збір, законодавство містить наступну інформацію.

Електронна петиція, адресована відповідно Президенту України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України, розглядається за умови збору на її підтримку не менш як 25000 підписів громадян протягом не більше трьох місяців з дня оприлюднення петиції.

Вимоги до кількості підписів громадян на підтримку електронної петиції до органу місцевого самоврядування та строку збору підписів визначаються статутом територіальної громади.

Але стосовно подання електронних петицій до органів місцевого самоврядування існують законодавчі рамки. Так, електронна петиція підлягає розгляду органом місцевого самоврядування, за умови збору на її підтримку протягом не більш як трьох місяців з дня її оприлюднення такої кількості підписів у відповідній адміністративно-територіальній одиниці, де проживає:

1) до 1 тисячі жителів - не менше ніж 50 підписів;

2) від 1 тисячі до 5 тисяч жителів - не менше ніж 75 підписів;

3) від 5 тисяч до 50 тисяч жителів - не менше ніж 100 підписів;

4) від 100 тисяч до 500 тисяч жителів - не менше ніж 250 підписів;

5) від 500 тисяч до 1 мільйона жителів - не менше ніж 500 підписів;

6) понад 1 мільйон жителів - не менше ніж 1000 підписів.

Таким чином, органи місцевого самоврядування у статутах територіальних громад мають дотримуватися вищенаведених законодавчих рамок щодо вимог стосовно подання електронних петицій.

Чи використовують інструментарій електронних петицій жителі Одещини?

За аналізом з відкритих джерел можна побачити, що жителі Одеської області активно ініціюють подання електронних петицій та збирають підписи. Щодо Ренійської територіальної громади, найбільш поширеними є петиції до Президента України, зокрема, щодо присвоєння статусу Героя України захисникам України, членам громади.

Стосовно подання електронних петицій до органів місцевого самоврядування, цей процес є менш поширеним. Так, наприклад, нормативно-правовими актами, виданими Одеською міською радою, передбачено, що петиція може бути подана через сервіси подачі електронних петицій Одеської міської ради - сервіс подання електронних петицій або розділ «Петиції» мобільного застосунку. Станом на момент публікації матеріалу, відповідний сервіс тимчасово закрито і його неможливо використовувати для подання електронної петиції.

Для отримання більш детальної інформації з цього та інших правових питань в сфері діяльності неурядових організацій, звертайтесь до ресурсних центрів підтримки місцевих неурядових організацій, громадських ініціатив та волонтерських спільнот:

  • Ренійський ресурсний центр, Одеська область (працює на базі громадської організації «Регіональний аналітичний центр»): Марія Пісковець, 0689213861, mpiskovec64@gmail.com
  • Вознесенський ресурсний центр, Миколаївська область (працює на базі громадської організації «Агентство економічного розвитку»): Вікторія Савчук, 0665043006, savchuk@aer.net.ua
  • Білозерський ресурсний центр, Херсонська область (працює на базі громадської організації «Білозерський центр регіонального розвитку»): Катерина Оксенюк, 0950874860,  bilozerka.center@gmail.com

*   *   *

Регіональні ресурсні центри для підтримки місцевих неурядових організацій, громадських ініціатив та волонтерських спільнот створені та працюють як інституційні осередки розбудови неурядового сектору та підтримки соціальної згуртованості на місцевому та регіональному рівні, в рамках партнерської ініціативи «Підтримка неурядового сектору Півдня України задля відновлення громад та регіону», яка впроваджується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України».