Підсумки дня голосування та агітаційної кампанії перед другим туром на Одещині: без масштабних порушень, але з суттєвими недоліками

22 April, 13:30

Повторне голосування на виборах Президента України 21 квітня 2019 року відбулись у конкурентних умовах та з дотриманням базових стандартів, хоча спостерігачі ОПОРИ продовжували фіксувати порушення законодавства під час агітаційної кампанії, а також у день голосування в Одеській області. Про це повідомили представники ОПОРИ під час прес-конференції в Одесі 22 квітня.  

Суттєвих за масштабом та потенційними наслідками застосування виборчих порушень у день повторного голосування 21 квітня 2019 року виявлено не було. Однак мали місце обмеження в здійсненні спостереження, порушення процедури проведення підготовчих засідань та відкриття виборчих дільниць, видача виборчого бюлетеня без пред’явлення паспорта, Ознаки примусового голосування, фотографування виборчих бюлетенів та заповнення протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці до завершення голосування.

Так, на виборчій дільниці № 510137 територіального виборчого округу № 138 (Березівський район, с. Зеленопілля) члени дільничної виборчої комісії попросили офіційного спостерігача ОПОРИ покинути приміщення дільниці, посилаючись на те, що посвідчення спостерігача, видане окружною виборчою комісією, яка організовувала голосування 31 березня, більше не є дійсним. Однак, згідно з Постановою ЦВК від 11 січня 2019 року № 54, офіційні спостерігачі від громадських організацій, до статутної діяльності яких належать питання виборчого процесу та спостереження за ним, зареєстровані в установленому законом порядку, яким надано дозвіл Центральною виборчою комісією мати офіційних спостерігачів на виборах Президента України, зберігають свій статус та продовжують здійснювати передбачені Законом повноваження під час повторного голосування. Після втручання поліції спостерігач повернувся до виконання своїх обов’язків.

Спеціальна дільниця №511332, що знаходиться в комунальній установі «Одеський обласний протитуберкульозний диспансер» відкрилась о 8:45, оскільки ДВК не могла розпочати своє підготовче засідання через відсутність кворуму.

Спостерігачі ОПОРИ зафіксували щонайменше один випадок видачі виборчого бюлетеня без пред’явлення паспорта. На дільниці №511269 в м. Одесі члени дільничної виборчої комісії видали виборчий бюлетень виборцю на основі ксерокопії паспорта.

На спеціальній виборчій дільниці №510523, що знаходиться в  КУ «Одеська обласна психіатрична лікарня №2» ОПОРА зафіксовала ознаки примусового голосування. Щонайменше двоє виборців, які виходили з кабінок для голосування, повідомляли медичній сестрі, що вони поставили позначку «в першому рядку виборчого бюлетеня». За зазначеним фактом складено акт про порушення, на місце події викликали слідчо-оперативну групу.

Спостерігачі ОПОРИ зафіксували фотографування виборчих бюлетенів на виборчій дільниці №511119, що знаходиться в м. Одесі, а також  в селі Шабо Білгород-Дністровського району на виборчій дільниці №510219, де було здійснено щонайменше п’ять таких випадків.  На місце викликалася слідчо-оперативна група поліції.

Крім того, на виборчій дільниці №510256, що знаходиться в селі Мирне Біляївського району, спостерігач ОПОРИ зафіксував заповнення протоколу про підрахунок голосів виборців до завершення голосування на дільниці. На місце було викликано поліцію.

Що стосується передвиборчої кампанії, то в Одеській області вона позначилася низькою агітаційною активністю кандидатів в традиційному полі: незначна агітаційна активність була помітна лише в обласному центрі, де поширювалась зовнішня реклама кандидата Володимира Зеленського, а також вулична агітація з роздачі друкованих матеріалів про кандидата Петра Порошенка. При цьому спостерігачі ОПОРИ фіксували значно більше випадків поширення продукції, яка має ознаки прихованої контр-агітації в порівнянні з тенденціями передвиборчої кампанії до голосування 31 березня.

Епізоди поширення так званого «чорного PR» були зафіксовані в обласному центрі, і вони були спрямовані проти обох кандидатів. Окремою проблемою поширення таких матеріалів з ознаками агітації проти кандидатів залишається непрозорий механізм їх фінансування.

У порівнянні з попереднім періодом виборчої кампанії значно зменшилась кількість та масштаби випадків можливих зловживань адміністративними ресурсами з боку посадових осіб області. Тим не менш, у квітні спостерігачі ОПОРИ фіксували випадки розміщення на веб-сайтах районних державних адміністрацій області та веб-сайті ОДА повідомлень, які сприяли одному з кандидатів та не мали безпосереднього стосунку до виконання посадових повноважень, а в окремих випадках були прямим висвітленням агітаційної активності кандидата Петра Порошенка.

Окружні виборчі комісії розпочали свою роботу в строки, встановлені законодавством, також усі ОВК до 15 квітня включно сформували дільничні виборчі комісії. В усіх виборчих округах значна частина членів комісій включалась за поданням голів ОВК за пропозиціями членів ОВК. Лише в окрузі №137 близько 20 ДВК були сформовані у складі 10-11 осіб, в усіх інших випадках ДВК були сформовані з дотриманням кількісних вимог до складу комісій – 14 осіб.

ЗАЯВА ГРОМАДЯНСЬКОЇ МЕРЕЖІ ОПОРА ЩОДО ПОПЕРЕДНІХ РЕЗУЛЬТАТІВ СПОСТЕРЕЖЕННЯ НА ЧЕРГОВИХ ВИБОРАХ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ

ПРЕЗЕНТАЦІЯ. ДЕНЬ ВИБОРІВ

Спостереження ОПОРИ спрямовано на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Із жовтня 2018 року Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за виборами Президента. З моменту офіційного старту виборчої кампанії до спостереження залучено 204 спостерігачі по всій країні. А 31 березня 2019 року та в разі проведення другого туру до них долучаться ще понад 1 500 спостерігачів. Вони також здійснюватимуть паралельний підрахунок голосів (PVT – parallel vote tabulation) з метою отримання результатів виборів, набагато швидших за офіційні та точніших за екзит-поли. Крім того, ми моніторимо використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, навчаємо правоохоронні органи щодо особливостей виборчого процесу, запустили мережу громадських омбудсменів із захисту виборчих прав громадян, оцінили виконання Україною рекомендацій міжнародних місій щодо виборчої реформи та займаємося просвітою виборців.